1

 

تاریخ بیهقی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

تاریخ بیهقی(از: ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی (-۴۷۰ق.).)

شماره بازیابی: ۳۱۳۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۳۰۶۱۲‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: تاریخ بیهقی/ از: ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی ( -۴۷۰ق.).
کاتب: داود فرزند میرزا محمدتقی همدانی.
تاریخ کتابت: ۱۲۹۶ق.
قطع: ۲۱*۳۴سم. ۶۳۰ص. ۲۳س.
یادداشتهای کلی: تاریخ بیهقی یا تاریخ مسعودی بارها چاپ شده است. کاتب کتاب را بر حسب فرمایش سید محمد لشکرنویس باشی خراسان نوشته است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱الحمد لله رب العالمین و الصلوه… اما بعد چنین گوید گوینده داستان باستان… .
۲… تا آنچه وعده کرده‌ام تمام کنم انشاء.
تزئینات متن:عنوان و نشان شنگرف.
نوع کاغذ:اصفهانی.
تزئینات جلد:تیماجی سرخ رنگ.
پشت برگ نخستین کتاب این یادداشت از بهار آمده است: «هو المالک بالاستحقاق این نسخه شریف را در روز یازدهم محرم الحرام مطابق با سوم فروردین هزار و سیصد و شانزده شمسی بقیمت ده تومان از کتابخانه طهران خریداری کردم».
نک: مشار فارسی، ۱۹۴۵؛ مجلس، ش ۲۲۹ سنا؛ دانشگاه، ش ۲۹۸۳٫
وضعیت استنساخ نسخه: این نسخه در خراسان از برای مرحوم میرزا محمدخان لشکرنویس از روی نسخه‌ای که ظاهرا متعلق به مرحوم سید علی خان درگزی بوده است استنساخ کرده‌اند و اگرچه مشحون از اغلاط است لکن مع هذا برای کار تصحیح تاریخ بیهقی بد نیست و حسن آن در همین است که کاتب بی‌سواد بوده و از خود تصرفی در عبارات ننموده است. حرره ملک الشعرا بهار غفرله.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱رقم کاتب در پایان چنین است: بر حسب امر و فرمایش سرکار بندگان… آقا میرزا سید محمد لشکرنویس باشی مملکت خراسان… در ارض اقدس… علی بن موسی الرضا… به خط این بنده… داود بن مرحوم میرزا محمدتقی همدانی تحریر شد استدعا از ناظرین دارد که چشم از عیب بدنویسی آن بپوشند و غلطی داشته باشد تصحیح فرمایند زیرا این بنده سواد عربی نداشتم و لغت هم نمی‌دانستم انشاء الله بیاری اولیای حق خود سرکار آقا در وقت مقابله آن با نسخه صحیح تصحیح خواهند فرمود انشاءالله رحمت کند همه شیعیان را به تاریخ شهر جمادی الثانیه توشقان‌ئیل یکهزار و دویست و نود و شش هجری به اتمام رسید ۱۲۹۶٫ این نسخه را ملک الشعراء بهار خوانده و تصحیح نموده و در کنار برگ‌ها تصحیحات خود را نوشته است. در میان نسخه گاهی برگ‌ها و صفحه‌های سفید بدون نوشته دیده می‌شود. عنوان‌ها به مشکی و شنگرف در کنار برگ‌ها یادداشت شده.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه ۴۱۴۹-۴۱۵۰٫
تاریخ: ۲۰۱۳۰۲۱۱
محل و شماره بازیابی: ۱۷۴۵۶۴

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

322

حجم (مگ)

55

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟