1

 

نگاهی به زندگینامه استاد دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

سید محمد دبیرسیاقی در ۵ اسفند ماه ۱۲۹۸ هجری شمسی در محله گلبنای قزوین متولد شد. ایشان تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در دبیرستان شاهپور (امید) قزوین به پایان برد. در سال ۱۳۱۸ دوره دوم متوسطه را به انجام رسانید.

از آن پس در رشته زبان و ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و به دریافت دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۲۴ توفیق یافت. دبیرسیاقی از سال ۱۳۲۰ به استخدام وزارت دارایی درآمد و تا سال ۱۳۵۳ بازنشسته شد.

وی مدت ۳۴ سال همواره در مصدر مشاغل مختلفی چون ریاست دفتر اداره کل مالیات‌های مستقیم، عضو کمیسیون‌های مالیاتی و ریاست مالیه تهران، ریاست اداره قوانین و عضویت شورای عالی مالیاتی بوده است.

دبیرسیاقی از خرداد ۱۳۲۶ به همکاری با علامه دهخدا در مورد لغت نامه نامزد شد. دبیرسیاقی میان سال های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت نامه دهخدا با علی اکبردهخدا همکاری داشت و از آن پس تا سال ۱۳۵۹ که تالیف لغت نامه پایان یافت بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تالیف لغت نامه پرداخت. و در این مدت سرگرم تالیف لغت نامه ای با دیگر همکاران بود و تاکنون یازده جزء آن تالیف و طبع نشر شده است. استاد سیدمحمد دبیر سیاقی در ۹۹ سالگی به دیار باقی شتافت.

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

18

حجم (مگ)

2.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

ناشر: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
تاریخ چاپ: هجری شمسی
زبان: فارسی

دیدگاهی دارید؟