0

 

آداب المتعلمین (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

آداب المتعلمین (از: شیخ برهان الدین زرنوجی.)

شماره بازیابی: ‮‭۱۸۵۱/۴‬‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‭۱۰-۲۳۱۲۸‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: آداب المتعلمین [نسخه خطی]/ از: شیخ برهان الدین زرنوجی.
کاتب: : علی نوری فرزند آخوند اسماعیل طبری نوری.
تاریخ کتابت: ،۱۳۰۲ ق.
قطع: ؛ رقعی. ۵/۱۰*۱۸ سم. (به جز ص ۲۵۵-۲۸۶) ۱۲ س.و در صفحات مذکور: ۱۹ س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱علیه توکلی بسمله، و به نستعین، الحمد علی آلائه و اشکر علی نعمائه و الصلوه علی سید انبیائه و خیرا و صائه اما بعد فکثیر من طلاب العلم لا یتیسر لهم التحصیل و ان اجتهد و اولا ینتفعوا عن ثمراته و ان اشتغلوا لانهم… .
۲… ان یتعلم شیئآ من الطب و ترک بالاوثار الوارده فی الطب، الذی جمعه الشیخ الامام ابوالعباس المستغفری فی الکتاب المسمی بطب النبی یجده من یطلبه و الحمد لله رب العالمین تمام شد ۱۳۰۲٫
نوع کاغذ:فرنگی شکری رنگ.
تزئینات جلد:تیماجی قرمز رنگ.
ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه ۲۵۳۷-۲۵۳۸
این کتاب به خواجه نصیر طوسی منسوب شده و مجلسی و خوانساری و دیگران آن را از خواجه دانسته اند اما اکنون به تحقیق معلوم شده که این رساله همان تعلیم المتعلم شیخ برهان الدین زرنوجی است. نسخه تعلیم المتعلم در کتابخانه سپهسالار موجود است و نویسندگان فاضل مجلد ۳ فهرست آن کتابخانه با دیدن نسخه تعلیم المتعلم، حقیقت را دریافته و در فهرست مزبور حقیقت را روشن ساخته اند. چلبی در کشف الظنون صدر خطبه تعلیم المتعلم زرنوجی را نقل و نیز خطبه آداب المتعلمین است. چنین معلوم است که خطبه کتاب به دست منتحل تغییر یافته. آغاز خطبه ای که چلبی نقل کرده این است: « الحمد لله الذی فضل بنی آدم بالعلم و العمل…».
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق متوسط.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: نک: سپهسالار، ۳/ ۱۶؛ ذریعه، ۱/ ۲۶؛ مشار عربی، ۴ .( شرح تعلیم المتعلم در ۱۱۰۵ ق به فارسی ترجمه شده است).
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: خط یک نویسنده است و نیز همه به یک سبک است جز آنکه ص ۲۵۵ – ۲۸۶ ( از رساله اعتقادات صدوق) دارای سطور بلندتر و بیشتر و کلمات ریزتر است. نام کاتب و تاریخ کتابت در ذیل صفخه ۱۰۹ و ۲۲۶ نسخه آمده است.
صحافی شده با: مناظره انسان و حیوانات ( بخشی از طرب المجالس میر حسین بن عالم غوری هروی)( ص ۱- ۱۰۵)۱۰۳۹۰۶۸
تاریخ: ۲۰۱۲۱۰۱۴
محل و شماره بازیابی:
۱۲۳۱۴۵

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

308

حجم (مگ)

112

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟