0

 

احسن الدعوات (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

احسن الدعوات

شماره بازیابی: ۸۲۴
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۲۰۲‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: احسن الدعوات [نسخه خطی]
قطع: وزیری. ۱۶*۲۶سم. ۶۰۹گ. ۱۱س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:الحمد لله الذی جعل الدعا… اما بعد بر همگنان ظاهر است که کلب آستان علی عمران احسن الله ملقب بظفرخان احسن الله حاله و نور باله خلاصه عمر و نقد اوقات صرف صحبت و خدمت علماء و فضلا و صلحا و اتقیا نموده…
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: تزئینات متن:عناوین با شنجرف است.
نوع کاغذ:حنائی.
تزئینات جلد:میشن دورو تیماج.
ظفرخان خواب دید از بخت بیدار/ که بر دست رسول آورد انابت
برای خواب خود تاریخ میجست/ خرد گفت «آگهی بوده بخوابت»
سید محمد صدیق خان بهادر در کتاب شمع انجمن این وزیر را معرفی نمود. و نیز در ص۵۵ شمع انجمن (چاپ ۱۲۹۲ق.) پسر احسن الله را که میرزا محمد طاهر نام و آشنا تخلص داشته و در ۱۰۸۱ق. رخت به آن جهان کشیده با ابیاتی از او معرفی گردیده است.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱اصل این نسخه کهنه و شاید خط همان اوان تالیف است ولی دو برگ از آغاز و سه برگ از انجام آن نو نویس و در آخر آن این رقم: (۱۱۸) که با توجه به سال تالیف تقریبی مردد میان ۱۱۸۰ و ۱۱۰۸ خواهد بود نگاشته شده و نگارنده از مشاهده نسخه سال ۱۱۰۸ را ترجیح می‌دهد.
یادداشت عملیات: حواشی برخی از برگ‌های اصل هم وصالی گردیده.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۳۷۱-۱۳۷۲٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: این کتاب که در ح ۱۳۰۰۰ بیت کتابت دارد شامل ادعیه و اذکاری است که از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نقل گردیده. گروهی از دانشمندان شرح مختصری به فارسی در فوائد و طریقه آنها برای استفاده احسن الله مخاطب به ظفرخان که از وزراء ق ۱۱ق. هندوستان بوده و در ۱۰۷۳ق. در لاهور وفات یافته نگاشته‌اند و این وزیر آنها را بدون ترتیب خاصی که در این گونه کتب می‌باشد مرتب نموده. علی رضای حسینی که از علمای امامیه بوده در هنگام تالیف و تنظیم این کتاب به هندوستان مسافرت کرده و به درخواست آن وزیر دانشمند بر آن دیباچه نگاشته و تذکر داده که حضورشان معروض افتاد که اجازه فرمایند این کتاب چون مولفات علماء و دانشمندان به ابواب و فصولی چند تقسیم و مرتب گردد، فرمودند به همین طرز که نگاشته شده باقی باشد بهتر است تا با مولفات بزرگان فرقی داشته باشد و نیز در آنجا است که این وزیر دین پرور و دانش پژوه در عنفوان جوانی از هیچگونه ملاهی و مناهی خودداری نداشت و با اینکه در دل ایمان داشت از هیچ مخالفتی با قوانین دین فرو نگذاشت و پیش خود بر آن شده بود که تا یکی از معصومین (ع) را در خواب زیارت ننماید توبه نکند. شب دوشنبه ۲۳ جمادی الاولی ۱۰۶۴ق. حضرت پیغمبر اکرم (ص) را در خواب زیارت کرد و بر دست ایشان توبه نمود و در تاریخ آن این قطعه انشاء شده:
تاریخ: ۲۰۱۲۰۸۱۶
محل و شماره بازیابی: ۱۱۴۱۷۷

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

400

حجم (مگ)

90

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟