0

 

اصول عقائد (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

اصول عقائد (رساله در…)

شماره بازیابی: ۳۳۴۸/۳
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۲۰۶۸۳‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: اصول عقائد (رساله در…)
تاریخ کتابت: قرن۱۲ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۱۵۳ – ۱۶۸٫
قطع: ‮رقعی. ‭۱۷‬*‭۱۲‬سم. ‭۱۶۸‬ص. ‭۱۲‬ و ‭۱۹‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱بسمله بدانکه در علم الهی ثابت شده است که علل چهارند فاعل و غایه و مقوم و ماده و هر یک از اینها بالذات می‌باشند و بالعرض می‌باشند بالذات آنست که خود متصف باشد به علیت و اتصاف او به علیت بسبب چیز دیگری نباشد… .
۲انجام موجود:… انما انزل الکتاب علی طائفتین من قبلنا و ان کنا عن (کلمه اخیر را ده صفحه بعد است که در نسخه نیست).
نوع کاغذ:فرنگی و اصفهانی و چند رنگ.
تزئینات جلد:مقوای چیتی با عطف از تیماج مشکی.
نوشته صفحه دوم که تازه‌تر است تاریخ ۱۳۰۲ق دارد.
۱پشت برگ اول دفتر نوشته‌ای است فلسفی به خط کاتب شماره یکم و در صدر آن عنوان «من افادات سید الحکماء میر ابوالقاسم (شاید میر فندرسکی) طاب ثراه» دیده می‌شود.
پس از مسایل امامت، درباره قرآن به تفصیل سخن گفته، احتمال زیادت و نقصان و تحریف در آن را با معجز بودن قران و حجیه آن در احکام و نیز با مدلول احادیث فراوان و معتبر شیعه که قرآن را تنها محک شناختن حق و باطل و اخباری که تنها قرآن را مدرک استنباط و ماخذ احکام اسلام معرفی می‌کند، مناقض می‌داند و پس نقل پاره‌ای از اخبار، فهرستی از آیات قرآنی را که دلیل آن است که احکام شرع باید از قرآن استنباط شود، فراهم آورده است. و در همین جا دنباله رساله از نسخه حاضر افتاده است. مولف این رساله می‌گوید: «اینکه بعضی از عوام شیعه نقل می‌کنند که: عثمان بن عفان جمع کننده قرآن است و او بعضی از سوره‌ها را که در مکه نازل شده در آخر گذاشته و بعضی دیگر را که در مدینه نازل شده در اول و این معنی باعث این شد که ناسخ از منسوخ – بر فرض وقوع معلوم نشود و بعضی از آیات را از کتاب الله بیرون کرده بلکه بعضی از سوره را نیز و از این قسم حکایات نخواسته‌اند مگر اینکه مطاعن جهه او نقل کنند با وجود اینکه او را طعنی به کار نیست زیاده از غصب خلافت… این گونه حکایات محل اعتماد نمی‌باشد چرا که ظاهر است که بنای این حکایات بر حب و بغض است و محل اعتماد نیست» و نیز در جای دیگر می‌گوید: «همه فرق از کافر و مسلمان در اسناد این کتاب مجید به شخصی که مسمی به محمد بن عبدالله (ص) بود و هزار و چند سال قبل از این در مکه دعوی نبوت کرده است اختلاف ندارند» درباره زردشت گوید: «می‌تواند باشد که صائبان مجوس باشند و اینکه دعوی می‌کنند که نبی ایشان زردشت نام داشت حضرت ابراهیم باشد چه نقل کرده‌اند که زردشت خانه کعبه را بنا کرده است چنان که ثابت شده است که حضرت ابراهیم خانه کعبه را بنا نمود، لکن به سبب بعد عهد و تغییر السنه و نقل کتاب (کتاب زردشت) از زبانی به زبانی دیگر و غلط مترجمین و غلبه متغلبین، آن شریعت تشویش به هم رسانیده».
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق بسیار ریز و نسخ (عبارات تازی) بسیار ریز.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱بین ش ۱ و ۲ دو صفحه سفید است که اسامی از سعدی و جامی با دو قلم بر آنها به چلیپا نوشته شده.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد یکم، صفحه ۴۴۷۳-۴۴۷۴٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: رساله‌ای است مختصر در اثبات نبوت و امامت و عصمت با شیوه‌ای خاص و همه بر اساس یک اصل. به نظر می‌رسد که نویسنده از همفکران تبریزی و نظایر او است و به هر حال بر طبق تصریح خود، در هزار، و اندی پس از هجرت می‌زیسته است.
صحافی شده با: عین الحکمه/ قوام‌الدین محمد رازی۵۰۱۷۴۳
تاریخ: ۲۰۱۳۱۰۱۵
محل و شماره بازیابی: ۱۷۸۲۳۶

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

87

حجم (مگ)

12.5

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟