0

 

انقلاب های فرانسه

توضیحات

انقلاب های فرانسه (از سری مجموعه تاریخ ترسناک)

کتاب «انقلاب های فرانسه» اثر «تری دیری» است. این کتاب را « مهرداد تویسرکانی» به فارسی تبدیل کرده است. تصویرگر این مجموعه «مارتین براون» بوده است. این کتاب برای گروه سنی«کودک و نوجوان» نوشته شده است.
در مورد نویسنده می‌توان گفت: « ترنس ویلیام “تری” دیری (به انگلیسی: William Terence “Terry” Deary) نویسنده کودکان بریتانیا با بیش از ۲۰۰ کتاب است. آثار او بیش از ۲۵ میلیون نسخه منتشر شده و به بیش از چهل زبان ترجمه شده‌است.
در سال ۲۰۱۲ او به عنوان دهمین نویسنده ای که کتاب هایشان بیش‌تر در کتابخانه های بریتانیا امانت گرفته شده است، شناخته شد.» این کتاب را انتشارات «افق» منتشر کرده است.
تاریخ‌، با چهره‌ای‌ وحشتناک‌! تاریخ‌ ترسناک‌ فرانسه‌ شما را با حقایق‌ منقلب‌ کننده‌ی‌ فرانسوی‌های‌ شورشی‌ و انقلابی‌ آشنا می‌کند. با خواندن‌ این‌ تاریخ‌، نکته‌هایی‌ از دوران‌ دردناک‌ قرون‌ وسطی‌ تا قرن‌ ناجوانمردانه‌ی‌ نوزدهم‌ درمی‌ یابید. آیا دوست‌ دارید بدانید:
کدام‌ پادشاه‌ خیال‌ می‌کرد از جنس‌ شیشه‌ ساخته‌ شده‌ است‌؟ چرا زمانی‌ در فرانسه‌ نان‌ را با خاک‌ آجر درست‌ می‌کردند؟ چگونه‌ به‌ شیوه‌ی‌ راهزن‌های‌ فرانسوی‌ لی‌لی‌ بازی‌ کنیم‌؟ پاسخ‌ به‌ این‌ پرسش‌ها را در کنار داستان‌ زندگی‌ پادشاهان‌ پرمدعا، ملکه‌های‌ مشنگ‌ و انقلابیونی‌ که‌ وقتی‌ از دست‌ آن‌ها به‌ تنگ‌ می‌آمدند، سرشان‌ را از بدن‌ جدا می‌کردند، پیدا کنید. همچنین‌، اطلاعاتی‌ درباره‌ی‌ قحطی‌های‌ مرگبار، ترورهای‌ ترسناک‌ و گیوتین‌ گردن‌بُر بخوانید. تاریخ‌ هرگز این‌چنین‌ ترسناک‌ نبوده‌ است‌!

نویسنده مجموعه تاریخ ترسناک ۲۰ جلد از این مجموعه را (البته برای کودکان و نوجوانان) انتشار داده است که ظاهرا یک مجموعه کارتونی هم از انها ساخته شده است. 

 ۶ جلد از این سری ترجمه و توسط نشر افق منتشر شده است. (انقلاب‌های پر هیاهو، انقلاب‌های فرانسه، جنگ فجیع جهانی اول، جنگ وحشتناک جهانی دوم، آمریکا، امپراتوری بی‌خرد بریتانیا ). هم قیمت کتاب ها  مناسب هست و هم نثر ترجمه فارسی روان و شیرین هست. بسیاری‌ اطلاعات‌ ریز و نه‌ درشت‌ را در این مجموعه ها خواهید یافت‌.

برای نمونه یکی از  کتب مجموعه، انقلابهای پرهیاهو مجموعه ای از شورش ها را ازمصر ، روم و چین باستان تا عصر حاضر را بیان می کند. نویسنده توضیحاتی درباره اسپاراتاکوس، ژندارک، پروتستان ها و انقلاب فرانسه می دهد اگرچه گاهی قدری اضافی تر به جزئیات می پردازد ولی به هر حال مخاطب اصلی این مجموعه بچه ها هستند و هدف جلب آنها بوده است . برای آشنایی با نثر نویسنده چند نمونه می آورم:

“ارسطو یکی از اهالی با هوش یونان باستان بود. او که همه چیز را در مورد انقلاب می دانست و خیلی آدم با کله ای بود، گفت: فرمانروایان رعایایشان را در فقر نگاه می دارند. به این ترتیب همیشه سر مردم به امرار معاش گرم می شود و وقتی برای توطئه چینی بر ضد حکومت پیدا نمی کنند…

اگرچه ارسطو ۲۳۵۰ سال پیش این حرف را زده است اما راستش هنوز هم دولت ها/رئیس ها/ معلم ها عقیده دارند که باید  اتباع /کارگران/شاگردانشان را به دنبال نخود سیاه بفرستند تا درد سر ایجاد نکنند. پس نتیجه می گیریم ارسطو ادم باستانی خیلی با کله ای بوده!”

“کمونارد ها در سال ۱۸۷۱ اسقف اعظم پاریس را کنار دیوار گذاشتند و او را توسط جوخه آتش تیرباران کردند. بعد از فرونشستن دود باروت، دیدند که اسقف مجروح شده ولی هنوز سرپا ایستاده است. نوجوانی که عضو جوخه اعدام بود، فریاد زد:” پناه بر خدا! اون باید زیر لباسش زره پوشیده باشه!” ولی از این خبر ها نبود، سربازها تیراندازهایی ناشی بودند و تفنگهایشان به کفر ابلیس هم نمی ارزید.

۱۱۸ سال بعد‌‌ دیکتاتور رومانی، نیکولای چائوشسکو  هم به اعدام محکوم شد. اما او را روی یک صندلی روبروی جوخه آتش نشاندند. جوخه از یک مسلسل چی و تیربار تشکیل شده بود. قربانی زیاد درد نکشید. تیرهای جوخه آتش هم خطا نرفت. به این می گویند: ” پیشرفت!”

البته شاید روزی فرابرسد که مردم دنیا از کشتار و قصابی یکدیگر دست بکشند که به این یکی خواهند گفت: ” پیشرفت حقیقی” ولی شاید هنوز چند صد سالی با آن زمان فاصله داشته باشیم.”

توضیحات تکمیلی

نویسنده

تری دیری
تصاویر از مارتین براون

مترجم

مهرداد تویسرکانی
ویراستاران: کریم جعفری، متین پدرامی

تعداد صفحات

175

حجم (مگ)

36

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟