0

 

تصویر زن و مرد در پیام‌های تجارتی تلویزیون ایران


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

” مقدمه

لینتن (۱) معتقد است که سن و جنسیت از عوامل و ضوابط بسیار مهم در تعیین چگونگی رفتار انسانها و همچنین تعیین نحوه مشارکت آنها در جامعه است . علاوه برآن نقش جنسی در تصور افراد نسبت به خویشتن و میزان توقع آنها از خود نیز تاثیر فراوان دارد و به همین جهت یکی از ارکان شخصیت به شمار میرود . محتوای نقش جنسی یعنی مدلهای رفتار ، اعم از اینکه رفتار هیجانی، عاطفی و یا شناختی باشد ، از طرف فرهنگ هر جامعه تعیین میشود .

به بیان دیگر ، در هر فرهنگ طرز برداشت متفاوتی نسبت به زن و مرد جود دارد و خصوصیات و ویژگیهای رفتاری آنها به طور غیر یکسان تعیین و تعریف شده است . این خصوصیات و ویژگیها ، آن چنان با موجودیت روانی افراد عجین شده است که حتی تصور اینکه امر ممکن است به گونه ای دیگر نیز باشد مشکل بنظر میرسد .

حال آنکه واقعیت امر چنین نیست با وجود آنکه مقام جنس تعیین کننده رفتار و توقع متقابل زن و مرد از یکدیگر و هم چنین طرز تصور نسبت به خویشتن است ، ولی هیچ موجودی ، به خاطر اینکه زن یا مرد به دنیا میآید ، لزوما ” ویژگیهای رفتاری زنانه و مردانه را نیز با خود به دنیا نمی آورد. به بیان دیگر زن یا مرد بودن ، فقط بیولوژیکی را نیست .

بلکه یک بعد بسیار مهم اجتماعی دارد که در ابعاد تداوم و تقارن زمان شکل میگیرد . تحقیقات مقایسه ای بین فرهنگی نشان میدهند که محتوای مقام جنس یعنی ویژگیهای رفتاری که به زنان و مردان نسبت داده میشود ، در همه فرهنگها ، کاملا ” یکسان نیست و بنابر این نمیتوان آنها را معلول مستقیم تفاوتهای بیولوژیکی دانست.

این کتاب را می توانید در سایت باشگاه ادبیات رایگان دانلود کنید.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

نیک‌چهره محسنی

تعداد صفحات

54

حجم (مگ)

5.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟