0

 

حاشیه تحریر القواعد (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

حاشیه تحریر القواعد

شماره بازیابی: ۳۴۸۳/۱
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۳۴۴۹۷‬‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: حاشیه تحریر القواعد
کاتب: امان‌الله.
تاریخ کتابت: قرن ۱۰ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۱ – ۱۲۰٫
قطع: ‮رقعی. ‭۱۳‬*‭۱۸/۵‬سم. ‭۲۴۸‬ص. ‭۱۷‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱اللهم منطقنا لاتفی باجناس الحمد و فصوله و لساننا لا یکفی لفروع الشکروا صوله… فلما کانت مباحث التصدیقات من شرح الرساله الشمسیه مجمله غایه الاجمال مشتمله علی نوع اغلال و اختلال… التفصیل لجملاته واردت التنبیه علی مواضع… فشرعت فی ذلک مستعینا بالله متوکلا علیه و توسلت متضر عالدیه… المقاله الثانیه. فی القضایا و احکامها… .
۲… و الاعم من الاعم اعم هذا منقوض بمفهوم الجنس مثلا فانه اعم من الحیوان بظهور صدقه علی مالا علیه الحیوان کالفعل مثلا ثم مفهوم الحیوان اعم من الانسان مع ان مفهوم الانسان فکیف یصح الحکم بان الاعم من الاعم اعم و اما المرکبات.
نوع کاغذ:اصفهانی شکری.
تزئینات جلد:تیماجی قهوه‌ای رنگ.
شرح آداب البحث، ص ۱۸۲ – ۲۰۴٫
رساله حقیقه و مجاز/ ابراهیم بن عربشاه اسفراینی، ص ۲۱۰ – ۲۴۸٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در فاصله شماره‌ها چند برگ سفید در ذیل ش۳ تاریخ ۵۶۱ق دیده می‌شود و مسلما نادرست است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه ۴۶۴۳-۴۶۴۴٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: این حاشیه بر بخش قضایاء شرح قطب‌الدین رازی بر شمسیه کاتبی است عضدی نیز بر مباحث قضایا از شرح شمسیه، حاشیه نوشته.
صحافی شده در این جلد: حاشیه شرح آداب البحث/ میرزا ابوالفتح بن میرزا مخدوم حسینی، ص ۱۲۱ – ۱۷۹٫
تاریخ: ۲۰۱۳۱۲۲۴
محل و شماره بازیابی: ۱۷۸۱۲۵

حاشیه شرح آداب البحث(میرزا ابوالفتح بن میرزا مخدوم حسینی (-۹۵۰ق))

شماره بازیابی: ۳۴۸۳/۲
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۳۴۴۹۸‬‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: حاشیه شرح آداب البحث/ میرزا ابوالفتح بن میرزا مخدوم حسینی ( -۹۵۰ق)
کاتب: امان‌الله.
تاریخ کتابت: قرن ۱۰ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۱۲۱ – ۱۷۹٫
قطع: ‮رقعی. ‭۱۳‬*‭۱۸/۵‬سم. ‭۲۴۸‬ص. ‭۱۷‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز موجود در نسخه: الحامدان ملاحظه المحمود حاضرا و شاهدا و اما کونه ملحوظا فی هذا الحمد علی وجه تقتضی التعبیر عنه بلفظ الخطاب و علی کلا التقدیرین.
۱آغاز حاشیه: الحمدلله علی افهام الخطاب… اما بعد فهذا شیء عجاب… .
۲… اعلم الیها و اعلم ان ما نقل منه فی حواشی هذا الشرح لما کانت مضبوطه معتمد علیها عندی التزمت الاشاره الیها فی مواضعها لیعتمد علیها المخلصون و یمیزها عن غیرها الطالبون ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون.
نوع کاغذ:اصفهانی شکری.
تزئینات جلد:تیماجی قهوه‌ای رنگ.
۱نوشته زیر پس از پایان در نسخه حاضر مشاهده می‌شود:
«نقله من السواد الی البیاض بعون الحکیم المبداء و الفیاض مولفه العبد الضعیف المرتاض ابوالفتح بن مخدوم الحسینی وفقه الله لتصحیح الاغراض فی الافعال و الاعراض فی المشهد المقدسه الرضویه علی مشرفها الصلوه و السلام و التحیه» و باز این یادداشت که تاریخ کتابت را غلط آورده دیده می‌شود:
«قوبل و صحح فی خامس شهر محرم الحرام سنه ۵۶۱ و کان هذا فی دار الابرار سبزوار مع بعض الاخوان و من الله التوفیق و التکلان».
نک: ذریعه، ۱۳/ ۵۴؛ کشف الظنون، ۱/ ۶۹؛ دانشگاه، ش ۵/ ۱۵۲۲ و ۳/ ۳۲۱٫
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: تاج السعیدی ابوالفتح بن محمدهادی محمد بن ابی‌نصر بن سعید حسینی عراقی شاگرد عصام‌الدین اسفراینی و مولف رساله هیئت است. (ش ۱/ ۳۲۱۹ دانشگاه).
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در فاصله شماره‌ها چند برگ سفید در ذیل ش۳ تاریخ ۵۶۱ق دیده می‌شود و مسلما نادرست است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه ۴۶۴۲-۴۶۴۳٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: بر شرح محمد حنفی تبریزی ( -۹۰۰ق) بر آداب البحث عضدی (ش ۱/ ۲۷۱۹ این کتابخانه). حاج خلیفه از این حاشیه یاد کرده و آن را – سهوا – تالیف ابوالفتح اردبیلی معروف به تاج السعیدی دانسته است.
صحافی شده با: حاشیه تحریر القواعد۵۰۱۴۰۴
تاریخ: ۲۰۱۳۱۲۲۴
محل و شماره بازیابی: ۱۷۸۱۲۵

رساله حقیقه و مجاز(ابراهیم بن عربشاه اسفراینی)

شماره بازیابی: ۳۴۸۳/۴
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۳۴۵۰۰‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: رساله حقیقه و مجاز/ ابراهیم بن عربشاه اسفراینی
کاتب: امان‌الله.
تاریخ کتابت: قرن ۱۰ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۲۱۰ – ۲۴۸٫
قطع: ‮رقعی. ‭۱۳‬*‭۱۸/۵‬سم. ‭۲۴۸‬ص. ‭۱۷‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱بسم الله الرحمن الرحیم رب تمم بالخیر حمد بی‌حد احدی را زیبد که حقیقت مالکیت و ملکیت را مداراست و این دو معنی غیر او را بعلاقه عبودیت مستعار استعاره عادیه از تشبیه مصرحه دور از کنایه و نمونه خالق بی‌مثال که تمثیل را در سرحد ملک معرفت او جواز نیست خداوند باستقلالی که اطلاق اسم او بر غیر طریق مجاز نیست و صلوات نامیات بر نبی مرسل که کلمات جامعه او… .
۲… در ترجیح بعضی اقسام مجاز بر بعضی اطلاق مسبب بر سبب و ملزوم بر لازم و کل بر جزء و حال بر محل اولی… از عکس و استعاره نشانه اولی است از تضاد و مجاز باعتبار ما کان اولی از مجاز باعتبار ما یول الیه است پس لفظی که محتمل افتد حمل او بر اولی باید کرد و این مسئله مدار اجتهاد و استنباط مسائل شرعیه است و مجاز بالنقصان اولی است از مجاز بالزیاده پس اگر صحت معنی لفظ موقوف بر قول بحذف ما یول بزیاده افتد حذف را از اختیار باید کرد و بزیادت لفظی راضی نباید شد اللهم اختم عاقبه امورنا بالخیر و حاسبنا بالخیر یا خیر من کل خیر و یا مستغنیا من کل غیر صل علی محمد و آل محمد مادام الفلک فی السیر.
نوع کاغذ:اصفهانی شکری.
تزئینات جلد:تیماجی قهوه‌ای رنگ.
نک: دانشگاه، ش ۳/ ۳۲۴۵؛ روضات الجنات، ۵۰٫
عصام در این رساله از سمرقندی یاد کرده.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در فاصله شماره‌ها چند برگ سفید در ذیل ش۳ تاریخ ۵۶۱ق دیده می‌شود و مسلما نادرست است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه ۴۶۴۳-۴۶۴۴٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: نسخه کتابخانه رضوی و ش ۳/ ۳۲۴۵ دانشگاه همین کتاب است (و در فهرست دانشگاه نویسنده آن شناخته نشده). صاحب روضات از شرح اسفراینی بر سمرقندیه=رساله سمرقندی در استعاره به نام فوائد الفوائد (ش ۲۸/ ۱۸۰۵ این کتابخانه) و از رساله او در حقیقت و مجاز به فارسی یاد کرده.
صحافی شده با: حاشیه تحریر القواعد
تاریخ: ۲۰۱۳۱۲۲۴

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

107

حجم (مگ)

18

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟