0

 

حاشیه شرح وافیه (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

حاشیه شرح وافیه (از: سید صدرالدین محمد بن محمدباقر قمی ساکن نجف (-۱۱۶۰ق.).)

شماره بازیابی: ‭۳۱۵۱/۱‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۳۰۶۳۸‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: حاشیه شرح وافیه [نسخه خطی]/ از: سید صدرالدین محمد بن محمدباقر قمی ساکن نجف ( -۱۱۶۰ق.).
کاتب: شیخ احمد بن شیخ علی کتان نجفی.
تاریخ کتابت: ۱۲۲۹ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۱-۲۸٫
قطع: خشتی. ۲۱*۲۴سم. ۳۶۰ص. ۲۲س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز دیباچه: بسمله الحمد لله رب العالمین… و بعد فقد جمعت ما کتبه مولانا و مقتدانا… استادنا الاعظم… سیدنا السید صدرالدین دام مجده العالی من الحواشی علی کتابه شرح الوافیه… .
آغاز حواشی: بسمله قوله بل نقوان ان التبادر… الفرض انه کما لا یعلم ان التبادر لاجل امر غیر الوضع… لا یعلم انه لوضع الشارع… و الدال علیها مشکوک فیه فمن این تحکم بها… .
آغاز قسمت دوم حواشی: بسمله… قوله قلیل الفائده… المقصود هو ان فائده اثبات الحقیقه الشرعیه و نفیها للمشارعین یظهر من لفظ استعملها الشارع فی معنی غیر المعنی اللغوی… .
۲انجام قسمت اول حاشیه:… فلا یمکن ان یکون هذا غرضا اصلیا له. تمت هذه الحاشیه الشریفه الطریفه و یتلوها بقیه الحواشی و الحمد لله اولا و آخرا.
۲… یتوضا من سوره و یشرب قال الاستاد و هذه دعوی لا شاهد علیها من العقل و العرف. هذا آخر ما انتهی الینا من الحواشی الشریفه… و سلم تسلیما.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماجی قرمز سیر.
الی م وعدک بالوصال/ و انجاز المواعد بالمطال
و فیم تفوقین الی فوادی/ سهام الوجد عن قوس الملال
پشت این برگ. کاتب گفتاری از شیخ موسی نجفی درباره تقلید، به وسیله شیخ حسن قفطان (از شاگردان صاحب جواهر و نویسندگان آن کتاب) نقل کرده است.
۲این حواشی را شیخ احمد بن شیخ علی کتان که از شاگردان مولف بوده گردآوری کرده و به صورت کتاب حاضر در آورده و خود دیباچه‌ای بر آن نهاده است. پس از ص ۴، کاتب حواشی را پایان داده و چند سطر در تجلیل از استاد نوشته و آنگاه با تجدید مطلع به بقیه حواشی پرداخته، گویا پس از پایان دادن به حواشی در ص ۴، از بقیه حواشی آگاه شده است. این حواشی با عناوین قوله و اقول و از مباحث حقیقه شرعی است تا مبحث مفهوم. در اواخر این حواشی سید صدرالدین از رساله‌ای که میرزا محمد شیروانی (استاد او) در احکام خلل و سهو صلوه به فارسی نوشته یاد و فقراتی نقل کرده است.
نک: ذریعه، ۲۳۰-۱۴/ ۱۶۶٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در صدر نسخه شرح وافیه (۳۳ دفتر) کاتب سطور اول وافیه را نوشته و در کنار آن تصریح کرده که این شرح حامل تمام متن است بدون حذف حرف یا کلمه‌ای. روی یک برگ اضافی آخر نسخه قصیده‌ای لامیه از سیدصادق فحام در مدح سید صدرالدین شارح وافیه به خط کاتب دفتر نوشته شده. این قصیده دارای ۳۵ بیت و مطلع آن این بیت است:
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه ۴۱۶۲-۴۱۶۳٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: این نسخه بر شرح خود مولف بر وافیه مولی عبدالله تونی ( -۱۰۷۱ق.) در اصول فقه.
صحافی شده در این جلد: شرح وافیه/ سید صدرالدین محمد قمی، ص ۳۳-۳۶٫
تاریخ: ۲۰۱۳۰۷۰۳
محل و شماره بازیابی: ۱۷۸۱۸۶

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

103

حجم (مگ)

38

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟