0

 

حقیقت قرآن و نبوت (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

حقیقت قرآن و نبوت (رساله در …)

شماره بازیابی: ‮‭۱۷۱۹/۱۷‬‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‮‭۱۰-۲۴۰۸۵‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: حقیقت قرآن و نبوت (رساله در …) [نسخه خطی]
نام خاص و کمیت اثر: (۱۸۸ر-۱۸۹پ).
قطع: ‮؛ خشتی. ‭۱۵/۵‬*‭۲۱‬ سم‬. ۲۳۱گ. سطور مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱بسمله سپاس خداوند آسمان و زمین را و ستایش دهنده جان و دین را و درود پیغمبر کزین را محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله اما بعد وصیت می‌کنم ترا کلمه چند که در تحقیق آن شرح می‌رود از اغیار و نامحرم دریغ دارند که مدتی است از ظهور این کلمات به حکم خطر محترز می‌بودم … .
۲… پس شرط به کمال برسد و قواعد و ناموس و شرع را سپاس عبودیت مختل نشود اما چون بعافل برسد و به عقل خویش ادارک کند داند که گفتار نبی همه رموز است آکنده به عقول و آن را غذای روح خود سازد و الحمدلله بل اکثرهم لا یعقلون و صلی الله … اذهب عنهم الرجس.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماج تریاکی سیر.
۲حاشیه‌هایی از مولف و با امضاء «منه» در این نسخه هست و زیر بیشتر آنها نوشته شده «منه اعلی الله مقامه» (نظیر نسخه ۲/ ۱۷۱۱).
۱در آخر نسخه از پایان عبارت مولف نوشته شده «تم الکتاب الشریف الموسوم بالتنقیح لصدر الافاضل» نام می‌برند.
۲حاشیه‌هایی با نشان «منه دام ظلله العالی» دارد.
حقیقت قرآن و وحی و نبوت در این رساله مورد بررسی قرار گرفته و پیامبر از جهت تدبیر عالم به عقل که مدبر بدن است تشبیه شده است.
مولف در مقدمه گوید: «وصیت می کنم که این سخنان را از اغیار پوشیده دارید و با همه کس در میان نگذارید که این سخنان از اسرار است و هر کسی محرم این اسرار نیست».
پراکنده‌هایی نیز در نسخه هست که اینجا ذکر می‌شود:
جواب نامه شیخ احمد احسایی (۱۰۰ر) به زبان عربی است.
پاسخ نامه هایی است که یکی از خواستاران شیخ احسایی به سوی او نوشته و عبارات آن را مسجع آورده است این پاسخ چنین نوشته شده: در جواب نامه شیخ عالیمقام عارف علام آقا شیخ احمد احسایی نوشته شد: یا من بلغ العلی کمالا/ یا من کشف الدجی جمالا/ به هر جمعیتی وصل تو جویم/ لعل الله یجمعنی و ایاک/ عجری عن تحریر شوقی الیکم/ کعجری عن ادارک المثول لدیکم/ سلامی و ان کان مثلی لا یلیق بکم/ و لکن سلام العلی الا علی علیکم. در پایان نامه این چنین آمده است: «فختم الله لنا کما ختم بعاقبه العاقبه و جمعنا و ایاکم بدار الزلفی و العاره بجاه اصحاب الولایه و اولیاء الوراثه… و السلام علیکم یا اهل الولایه و الربانیه … والسلام».
تحقیق در معنی لفظ جلاله (۱۳۴ر) به زبان عربی است.
در گ ۱۳۴ر نخست چهار سطر از پایان رساله حدوث العالم آمده و آن گاه بقیه صفحه در تحقیق وضع اسم جلاله است و در آن از صدرای شیرازی یاد شده این رساله به جز رساله دوانی و فخر رازی است.
وضعیت استنساخ نسخه: تاریخ کتابت زیر هیچ یک از رساله‌ها نوشته نشده و به نظر می‌رسد در اواخر قرن ۱۲ق. یا در نیمه اول قرن ۱۳ق. کتابت شده.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ تحریری یک کاتب.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در این فهرست رساله تنقیح به نام «رساله نقد المنطق للصدر قدس سره» یاد شده.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن یادداشت: این مجموعه متعلق به کتابخانه مرحوم تنکابنی بوده و بر پشت برگ آن فهرست رساله‌های موجود در آن نوشته شده.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه ۲۲۷۹-۲۲۸۰٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: نام مولف در این رساله نیامده و دور نیست مانند چند رساله دیگر که در این دفتر است از مولی علی نوری باشد.
صحافی شده با: اسرار الایات و انوار البینات/ صدر المتالهین شیرازی محمد بن ابراهیم ( – ۱۰۵۰ق.)۱۰۳۶۶۱۹
تاریخ: ۲۰۱۲۰۹۱۶
محل و شماره بازیابی: ۱۲۵۹۵۱

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

126

حجم (مگ)

45

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟