0

 

خلاصه داستان تمدن : میراث شرقی ها


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب اول : میراث شرقی ما
کتاب دوم : زندگی یونان

کتاب حاضر، خلاصه‌ای از ۱۱ جلد «تاریخ تمدن» اثر «ویل دورانت» است. موضوع این کتاب، شرح تاریخ تمدن در جهان، از ابتدا تا عصر ناپلئون است. زبان و سبک نگارش اثر، ساده و روان است. کتاب در ۱۱ بخش تنظیم شده است. «مشرق زمین»، «یونان باستان»، «قیصر و مسیح»، «عصر ایمان»، «رنسانس»، «اصلاح دینی»، «آغاز عصر خرد»، «عصر لویی چهاردهم»، «عصر ولتر»، «روسو و انقلاب» و «عصر ناپلئون»، بخش‌های اصلی کتاب هستند. هدف کلی کتاب، ارائه تصویری کامل و جامع از سرگذشت تمدن بشریت از ابتدای پیدایش است. ویژگی شاخص اثر، اجمال و اختصار مطالب آن است.

خوشبختانه ویل‌دورانت (۱۸۸۱ – ۱۹۸۹) از آن دسته مورخانی است که درس اصلی تاریخ را که فروتنی و پرهیز از ادعاهای گزاف است به خوبی دریافته و سعی در به کار بستن آن در «تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری» خود کرده است. هر چند ضروری است افزوده شود که این فروتنی در برخی مواضع به وانهادنِ برخی مواضع کلیدی منجر شده است! وی که به محدودیت‌های یک مورخ برای ارائه‌ی یک محصول علمی به خوبی واقف است به صراحت از علمی‌نبودن هرگونه محصول تاریخ‌نگارانه سخن می‌گوید و می‌نویسد:

مسلم است که تاریخ‌نگاری نمی‌تواند یک علم باشد و تنها می‌تواند یک صنعت، یک هنر و یک فلسفه باشد. صنعت به‌دلیل استخراج حقایق، هنر به سبب ایجاد نظمی با معنی در درون آشفتگی مطالب و مواد، فلسفه به خاطر روشنگری و جست‌وجوی چشم‌انداز آینده.

البته با توجه به سیطره‌ی انگاره‌ی پوزیتیویستی در محافل علمی غرب که علم را «دریافت تجربیِ اثبات شدنی» تعبیر می‌کرد می‌توان علت این موضع ویل‌دورانت را درک کرد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ویل دورانت

مترجم

عزت صفری

تعداد صفحات

491

حجم (مگ)

8

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌63-3461
سرشناسه دورانت‌، ویلیام جیمز، –
Durant, William James
عنوان و نام پدیدآور خلاصه داستان تمدن‌/ ویل دورانت‌؛ ویراستار زین‌العابدین آذرخش‌؛ تلخیص از عزت صقری‌
مشخصات نشر تهران‌: اقبال‌، – 136.
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت فهرستنویسی براساس جلد 2، چاپ 1363
یادداشت عنوان اصلی‌: The Story of civilization.
مندرجات ج‌. 1. .– ج‌. 2. زندگی یونان‌
موضوع تمدن یونانی‌
شناسه افزوده صقری‌، عزت‌، – ، خلاصه‌کننده‌
شناسه افزوده آذرخش‌، زین‌العابدین‌، ویرایشگر
رده بندی کنگره DF77/د9خ‌8
رده بندی دیویی 938/01

دیدگاهی دارید؟