0

 

رساله فی الحرکه (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

رساله فی الحرکه (از: میر ابوالقاسم بن میرزا بیگ فندرسکی حسینی استرآبادی (۱۰۵۰ق.))

شماره بازیابی: ۱۰۷۰۸/۱
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۶۲۰۹
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: رساله فی الحرکه [ نسخه خطی]/ از: میر ابوالقاسم بن میرزا بیگ فندرسکی حسینی استرآبادی (۱۰۵۰ق.)
تاریخ کتابت: تاریخ کتابت: قرن ۱۱ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص. ۹ – ۱۱
قطع: ؛ ‏‫۱۲*۲۰ سم (بیاض). ۱۵۵گ. سطور مختلف.
یادداشتهای کلی: فصول این رساله به درخواست بعضی از شیوخ نگاشته شده است بدون اینکه به نام آنها در رساله تصریح شود.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱تحقیقات من جمله افادات… استاد البشر العقل الحادی عشر امیر ابوالقاسم الاسترآبادی فی تبیین امر الحرکه و صورتها و ان کل متحرک یتحرک بحرکه غیره و لا یجوز ان یتحرک متحرک فی نفسه…
۲… فهذه آخر ما اردت ایضاحه بایجاز و اختصار مستقیم و الحمد لواهب العقل و الحیوه.
تزئینات متن:عناوین سیاه و شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای.
الفصل الاول: فی صوره الحرکه و انیتها.
الفصل الثانی: فی ان المتحرک یتحرک من غیره.
الفصل الثالث: فی ان لکل متحرک محرک اول.
الفصل الرابع: فی ان الحرکه تنتهی الی محرک واحد.
الفصل الخامس: فی غناء المتکونات عن المثل.
تفسیر سوره الحمد و آیه الکرسی/ تقی‌الدین بن زهره، ص ۳۴ – ۴۳٫
تفسیر سوره التوحید/ جلال‌الدین محمد بن اسعد دوانی، ص ۴۵ – ۶۹٫
تهلیلیه = شرح کلمه توحید/ جلال‌الدین محمد بن اسعد دوانی، ص ۷۰ – ۱۰۴٫
جواب المسایل القمیه/ مولی خلیل غازی قزوینی، ص ۱۰۸ – ۱۱۵٫
الرساله النجفیه/ مولی خلیل غازی قزوینی، ص ۱۱۶ – ۱۲۹٫
عقل فعال/ حسین بن ابراهیم تنکابنی، ص ۱۸۴ – ۱۹۳٫
حل شبهه جذر اصم = حل شبهه ابن کمونه/ صدرالدین محمد بن حسین دشتکی شیرازی، ص ۱۹۵ – ۲۰۱٫
رساله فی وحده الوجود/ حسین بن ابراهیم تنکابنی، ص ۲۱۰ – ۲۱۵٫
انموذج العلوم/ جلال‌الدین محمد بن اسعد دوانی، ص ۲۲۳ – ۲۸۲٫
تفسیر آیه الکرسی/ شمس‌الدین محمد بن احمد خفری، ص ۲۸۶ – ۲۹۸٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در ابتدا پاسخی کوتاه از میرفندرسکی در جواب پرسشی از مظفر حسین کاشی درباره ذاتی و تشکیک و عدم تشکیک آن آمده است.
یادداشتهای مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمایه های داخل اثر: عناوین فصول چنین است:
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۱/۳۳، صفحه ۱۸۲٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: پنج فصل کوتاه است در حقیقت حرکت و اینکه احتیاج به محرک دارد و احتیاجی به مثل افلاطونی نیست.
صحافی شده در این جلد: تفسیر سوره الجحد (الکافرون)/ جلال‌الدین محمد بن اسعد دوانی، ص ۱۵ – ۳۳٫
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): فلسفه
تاریخ: ۲۰۱۰۰۲۲۳
محل و شماره بازیابی: ۱۸۷۲۳۰

 

شماره بازیابی: ۱۰۷۰۸/۲
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۶۲۱۰
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: تفسیر سوره الجحد (الکافرون) [ نسخه خطی]/ از: جلال‌الدین محمد بن اسعد دوانی (۹۰۸ق.)
تاریخ کتابت: تاریخ کتابت: قرن ۱۱ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص. ۱۵ – ۳۳
قطع: ؛ ‏‫۱۲*۲۰ سم (بیاض). ۱۵۵گ. سطور مختلف.
یادداشتهای کلی: نگارش این اثر در سال ۹۰۵ق. پایان یافته است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱الحمدلله الذی من علینا بالدین القویم و سلک بنا الصراط المستقیم و اشهد ان لا اله الا الله… و بعد، فهذه نکات و مسایل متعلقه بالسوره التی تعدل ربع القرآن بعضها…
۲… فلا فاده المبالغه فی انهم لایومنون اصلا و لان المراد فی الاول نفی العباده… علی ما مر تفصیله.
تزئینات متن:عناوین سیاه و شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای.
نک: ذریعه، ۴/ ۳۳۷؛ کشف الظنون، ۱/ ۴۵۰؛ مجلس، ش ۳۰/ ۴۹۰۰٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در ابتدا پاسخی کوتاه از میرفندرسکی در جواب پرسشی از مظفر حسین کاشی درباره ذاتی و تشکیک و عدم تشکیک آن آمده است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۱/۳۳، صفحه ۱۸۲-۱۸۳٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: تفسیر سوره الکافرون است که مولف، برخی از مطالب آن را از تفاسیر استخراج نموده و با افزودن آن به مطالبی دیگر از استنتاجات فکری خود، در رساله حاضر نگاشته است.

صحافی شده با: رساله فی الحرکه/ میر ابوالقاسم بن میرزا بیگ فندرسکی حسینی استرآبادی۷۷۸۷۰۷
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): تفسیر
تاریخ: ۲۰۱۰۰۲۲۳
محل و شماره بازیابی: ۱۸۷۲۳۰

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

90

حجم (مگ)

22

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟