0

 

سینمای دیوید لینچ

توضیحات

سینمای دیوید لینچ: تحلیلی بر پایه اندیشه‌های فروید، لاکان و هگل

از آن‌جا که فیلم‌های لینچ عرصه میل را از فانتزی جدا می‌کنند، این قابلیت را دارند که تماشاگران را به‌کلی در دنیای فانتزی فروببرند. فیلم‌هایی که میل و فانتزی را در هم می‌آمیزند، می‌گذارند که تماشاگران از فانتزی دور بمانند.

آن‌ها حتی هنگام نمایش راه‌حل خیالی، میزانی از میل را حفظ می‌کنند و تماشاگر به این وسیله می‌تواند از رویارویی کامل با فانتزی اجتناب کند. به عبارت دیگر، این نوع فیلم ــ فیلم رایج هالیوود ــ تماشاگر را چندان مجذوب خود نمی‌کند و در جلب توجه تماشاگر به اندازه کافی موفق نیست؛ این فیلم تنها مزه راه‌حل خیالی را به تماشاگر می‌چشاند و وعده ضمنی لذتِ مُدام و جاودانه را می‌دهد.

اما به این وعده هرگز وفا نمی‌شود ــ و چنین چیزی شدنی نیست. ما هرگز عواقب فانتزی ــ هزینه‌ها، پاداش‌ها و آثارش ــ را نمی‌بینیم. عواقب همواره در افق دید به انتظار کشف باقی می‌مانند و از این رو تماشاگر می‌تواند مقداری از میل را حفظ و از رویارویی کامل با فانتزی اجتناب کند. فیلم‌های لینچ با عرضه تجربه کامل فانتزی به ما، این فقدان در فیلم‌های دیگر را جبران می‌کنند.

تماشاگر در فیلم نمونه‌وار لینچ منطق فانتزی را تا فرجام آن تعقیب و به این وسیله هم لذت فانتزی و هم هزینه‌های روانی ــ و اغلب مادی ــ آن را تجربه می‌کند. کتاب سینمای دیوید لینچ معرف دانش عمیق و گاهی به راستی نفس‌گیر تاد مک‌گوان از سینمای دیوید لینچ و نظریه لاکانی است. اسلاوی ژیژگ

 

توضیحات تکمیلی

نویسنده

تاد مک گوان

مترجم

محمدعلی جعفری

حجم (مگ)

92

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 4197101
سرشناسه مک‌گوان، تاد، – م.n
McGowan, Todd
عنوان و نام پدیدآور سینمای دیوید لینچ: تحلیلی بر پایه اندیشه‌های فروید، لاکان و هگل/ تاد مک‌گوان؛ ترجمه‌ی محمدعلی جعفری.
مشخصات نشر تهران: ققنوس، 1395.
مشخصات ظاهری 366 ص.
وضعیت فهرست نویسی فیپا
یادداشت عنوان اصلی: The impossible David Lynch, 2007.
عنوان دیگر تحلیلی بر پایه اندیشه‌های فروید، لاکان و هگل.
موضوع لینچ‌، دیوید، 1946 – م‌. — نقد و تفسیر
شناسه افزوده جعفری، محمدعلی، -، مترجم
رده بندی کنگره PN1998/3 /ل9م7 1395
رده بندی دیویی 791/430233092

تعداد صفحات

355

دیدگاهی دارید؟