0

 

علم اخلاق اپیکور، لوکرس و اسپینوزا


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

در یونان باستان، ـ مانند سرزمین های باستانی چین و هند ـ از هنگامی که اندیشه فلسفی به وجود آمد، بین دو گرایش ماده گرایی و انگارگرایی مبارزه حادی درگرفت. یکی از متفکران به هریک از این دو گرایش نام نمایندگان بلند پایه و شهرتمند آن را داده است: «مشی ـ دموکراتیک» (ماده گرایی) و «مشی افلاطون» (انگار گرایی)  درگیری این دو گرایش در فلسفه بیانگر دو موضع مشخص در مبارزه اجتماعی و سیاسی جامعه شناسی است….

سعادت و نیک زیستی، از مهم ترین آرمانهای دیرینه بشر از آغاز تا کنون بوده است. آدمیان با تمام تنوع نژادها و گونه های متفاوت فرهنگی، برای تأمین سعادت و نیک زیستی با عوامل تهدید کننده آن در تمام قرون و اعصار دست و پنجه نرم کرده اند.تجربه عینی و تاریخی زندگی انسان، ضرورت رویکرد به تربیت و تهذیب را به عنوان عامل مهم سامان بخش زندگی و تأمین سعادت، بارها به اثبات رسانده است. در این میان، نقش بر جسته دین، که دستورها و توصیه های اخلاقی از اجزا و عناصر مهم آن به شمار می رود، بر کسی پوشیده نیست؛ تا جایی که در متون مقدس دینی، به ویژه قرآن کریم تزکیه، تهذیب و تربیت آدمیان از اهداف مهم بعثت رسولان دانسته شده است.

فلسفه اخلاق، رشته ای علمی، فلسفی و نوپاست که تعاریف مختلف و گوناگونی برای آن ارائه شده است. برخی آن را چنین تعریف کرده اند: فلسفه اخلاق، علمی است که به تبیین اصول، مبانی و مبادی علم اخلاق می پردازد و مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق و گزاره های اخلاقی را مورد پردازش قرار می دهد.به تعبیر دیگر، فلسفه اخلاق، علمی است که در آن از چیستی خوبی و بدی و از وظایف و تکالیف اخلاقی و این که این تکالیف برای چه مقصودی باید انجام گیرد و هدف و غایت این وظائف و تکالیف چیست، بحث می کند.

بنابراین، فلسفه اخلاق، علمی است که از مبادی تصدیقی علم اخلاق به منظور تشخیص معیارهای خوبی و بدی و به دست آوردن ملاک ارزشی رفتار انسان ها بحث می کند؛ به این معنا که انسان تکالیف و رفتارهای اخلاقی را برای چه هدف و غایتی باید انجام بدهد یا آن را ترک کند، و هدف و مقصد این رفتارها چیست؟ هدف فلسفه اخلاق، شناخت ملاک های خوبی و بدی افعال است تا انسان ها رفتارشان را بر اساس آن و با انگیزه و هدفی که از آن دارند بسنجند….

اپیکور یا ابیقور (Epicurus) فیلسوف یونانی در ۳۴۱ پیش از میلاد در ساموس واقع در دریای اژه زاده شد. پدر و مادرش از خانواده‌های فقیر و بینوای این شهر بودند؛ ولی اپیکور با اینهمه در زادگاه خود به تحصیل مشغول گشت.در ۱۲ سالگی شیفته فلسفه شد و در شهر تئوس نزد نوزیفانوس شاگردی کرد و با حکمت دموکریت آشنا شد. در ۱۹ سالگی به آتن رفت و در آکادمی افلاطون به مدت یک سال به فراگرفتن فلسفه اشتغال داشت پس از آن در شهرهای کولوفن و موتیلنه و لامپساکوس به تدریس پرداخت. تا آن که خود مکتبی را پایه‌ریزی کرد به نام «اپیکوریسم» یا طرفداران زیبایی و لذت.در کلاس او زن و مرد از هر طبقه حضور به هم می‌رساندند. عزیزترین شاگرد او برده‌ای به نام میس بود….

توضیحات تکمیلی

نویسنده

آ. شیشکین
ب. کیوان

مترجم

مصحح محمد تقی برومند

تعداد صفحات

110

حجم (مگ)

10.1

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

نویسنده: آ شیشکین
مترجم: محمد تقی برومند
گرداورنده: –
ناشر: انتشارات شبگیر
سال نشر: 1355
نوبت چاپ: نخست
ویژگی جلد: شمیز
اندازه: رقعی
شماره برگ: 112

دیدگاهی دارید؟