0

 

کامل (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

الکامل فی اللغه و الادب (از: ابوالعباس محمدبن یزید مبرد نحوی)

شماره بازیابی: ۸۶۵۱
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۲۲۵۹
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: الکامل فی اللغه و الادب [ نسخه خطی]/ از: ابوالعباس محمدبن یزید مبرد نحوی
محل کتابت: محل کتابت: دمشق شام
کاتب: : کاتب: مصطفی علوانی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: غره شعبان ۱۱۷۲ق. (شروع کتابت)، نیمه محرم ۱۱۷۳ق. (پایان کتابت)
قطع: ‫۱۶/۵*۲۸/۵سم. ۲۷۲گ. ۳۱س.
وضعیت استنساخ نسخه: کتابت جهت سیدعلی افندی مرادی مفتی دمشق. در پایان یادداشت مفصلی از کاتب آمده که هنگامی که در قسطنطنیه بوده نسخه‌ای به خط ابوحیان به تاریخ ۵۲۷ق. دست یافته که بر مشایخی همچون جبریل بن عبدالله بن محمد در مجالسی خوانده شده بود به سال ۷۱۸ و کاتب نسخه را با نسخه خود مقابله دقیق نموده و پس از رفتن به دمشق آن را به شخص مذکور فوق اهدا نموده با اشعاری عربی در تقدیم کتاب به وی.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
رنگ مرکب:عناوین به قرمز.
تزئینات نسخه:برگ اول دارای سرلوح مذهب مرصع، صفحات مجدول به مشکی و زر.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای ضربی ترنج و سر ترنج دار.
۲دارای حواشی به خط قایم مقام و برخی با عنوان «امام قلی» و «عبدالعلی قاجار».
ماخذ فهرست: جلد ۲۸، صفحه ۱۸۵ – ۱۸۶٫
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱تصحیح شده. در ۱۸ برگ آغازین چند یادداشت پراکنده ادبی و فهرست مفصل کتاب در ذی قعده ۱۲۳۵ و اشعاری فارسی به خط قایم مقام فارسی با قافیه میم و متفرقاتی به خط وی. در سه برگ پایانی نیز متفرقاتی به خط قایم مقام و شرح حال مولف به نقل از تاریخ ابن خلکان و اشعاری فارسی از سروش و امیرمعزی سمرقندی به خط محمدتقی ملک الشعراء بهار به سال ۱۳۴۳ق. و اشعاری ظاهرا از خود وی دیده می‌شود.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن یادداشت: تملک فرهاد میرزا بهسال ۱۲۹۰ق. که کتاب از مهدعلیا به وی رسیده و تملکی با مهر بیضوی «رب نجنی بمحمد و علی».
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: نک: ذریعه، ۱۷/ ۲۵۲؛ مجلس، ش ۱۵۳طباطبایی؛ کشف الظنون، ۲/ ۱۳۸۲؛ معجم المطبوعات، ۱/ ۱۶۱۳؛ کاخ گلستان، ۴/ ۷۹-۸۱٫
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): لغت و ادب
تاریخ: ۲۰۱۴۰۱۲۱
محل و شماره بازیابی: ۱۷۴۶۷۴

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

275

حجم (مگ)

62

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟