0

 

مجموعه مکتوبات فاروقی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مجموعه مکتوبات فاروقی(احمد بن عبدالاحد سهرندی فاروقی از مشایخ صوفیه نقشبندی (۹۷۱-۱۰۳۴ق))

شماره بازیابی: ۳۳۲۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۲۰۶۴۸‬‬
زبان اثر:
فارسی
عربی
عنوان و نام پدیدآور: مجموعه مکتوبات فاروقی/ احمد بن عبدالاحد سهرندی فاروقی از مشایخ صوفیه نقشبندی (۹۷۱-۱۰۳۴ق)
تاریخ کتابت: قرن ۱۱ق.
قطع: ‮رحلی. ‭۲۲/۵‬*‭۳۶‬سم. ‭۳۰۹‬ص. ‭۱۹‬س.‬
یادداشتهای کلی: ۲۳۴نامه به مرشد خود و خواجه صدر جهان و دیگران یارمحمد جدید بدخشی طالقانی این نامه‌ها را گردآوری کرده است
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق شیوه هندی.
نوع کاغذ:هندی شکری.
تزئینات جلد:مقوای قرمز با عطف از پارچه سیاه.
ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه ۴۴۵۰-۴۴۵۸٫
نسخه حاضر مندرس است و برخی از نامه‌ها در آن نیست اینک فهرست نامه‌های موجود در این نسخه که عنوان آنها خوانده می‌شود:
– مکتوب اول به پیر بزرگوار خود در ظهور قسمی از توحید بیان… و انکشاف درجات بهشت.
– مکتوب هفتم به پیر بزرگوار خود در بیان بعضی از احوال غریبه خود با بعضی استفسارهای ضروری.
– مکتوب هشتم به پیر بزرگوار خود در بیان احوال که به بقاء و صحو تعلق دارند.
– مکتوب نهم به پیر بزرگوار خود در بیان احوال که به مقام فرود آمدن مناسبت دارد.
– مکتوب دهم به پیر بزرگوار خود در حصول قرب و بعد و فرق و وصل به معانی غیر متعارفه با بعضی علوم مناسبه.
– مکتوب یازدهم به پیر بزرگوار خود در بیان بعضی کشوف و حصول مقام دید قصور خود و متهم داشتن خود را در جمیع اعمال.
– مکتوب دوازدهم به پیر بزرگوار خود در بیان حصول مقام فنا و بقاء و ظهور وجه خاصی و شی و…
– مکتوب سیزدهم به پیر بزرگوار خود در بیان بی‌نهایتی راه و مطابقت علوم حقیقت با علوم شریعت نیز.
– مکتوب چهاردهم به پیر بزرگوار خود در بیان حصول وقایعی که در اثنای راه رو داده بودند.
– مکتوب پانزدهم به پیر بزرگوار خود در بیان احوال که مناسب مقدمات هبوط و نزول است با…
– مکتوب شانزدهم به پیر بزرگوار خود در بیان احوال عروج و نزول و غیر آن نیز.
– مکتوب هفدهم به پیر بزرگوار خود در بیان بعضی از احوال که تعلق به عروج و نزول دارند.
– مکتوب هیجدهم به پیر بزرگوار خود در بیان تمکین که بعد از تلوین حاصل می‌شود و بیان مراتب.
– مکتوب نوزدهم به پیر بزرگوار خود در سفارش بعضی از ارباب حوایج.
– مکتوب بیستم به پیر بزرگوار خود در سفارش بعضی از ارباب حوایج.
– مکتوب بیست و یکم به شیخ محمد المکی ولد موسی الحاجی القاری اللاهوری در بیان درجات الولایه سیما الولایه المحمدیه… (عربی)
– مکتوب بیست و دوم به شیخ عبدالمجید بن شیخ محمد لاهوری فی بیان وجه التعلق بین النفس و الروح و بیان عروجها و نزولها و بیان الفناء. (عربی)
– مکتوب بیست و سیم به عبدالرحیم المشهور به خان خانان در جواب نوشته او. (عربی)
– مکتوب بیست و چهارم به قلیچ خان در بیان کون الصوفی کائنا (عربی)
– مکتوب بیست و پنجم به خواجه جهان فی التحریص علی متابعه سید المرسلین (عربی)
– مکتوب بیست و ششم به مولانا حاج محمد لاهوری فی بیان ان الشوق یکون للابرار دون المقربین مع علوم تناسب هذا المقام (عربی)
– مکتوب سی و یکم به شیخ صوفی در بیان حقیقه ظهور و توحید وجودی و. (فارسی)
– مکتوب سی و دوم به میرزا حسام‌الدین احمد در بیان کمال که مخصوص به اصحاب کرم است. (فارسی)
– مکتوب سی و ششم به ملا حاج محمد لاهوری در بیان آنکه شریعه متکفل جمیع سعادات دنیویه و اخرویه است و مطلبی نیست که در حصول آن به ماوراء شریعت نیاز افتد. (فارسی)
– مکتوب سی و هفتم به شیخ محمد چتری در تحریض باتباع سنت سنیه. (فارسی)
– مکتوب سی و هشتم به شیخ محمد چتری در گرفتاری بذاب بحسب تعالی و تقدس که نزه است.
– مکتوب سی و نهم به شیخ محمد چتری در بیان آنکه مدار کار بر قلبت از مجرد اعمال صوری و عبادات رسمی کاری نمی‌گشاید و امثال آن. (فارسی)
– مکتوب چهلم به شیخ محمد چتری در بیان تحصیل مقام اخلاص که جزءایست از اجزاء.
– مکتوب چهل و یکم به شیخ درویش در ترغیب به متابعه سنت سنیه مصطفویه. (فارسی)
– مکتوب چهل و دوم به شیخ درویش در بیان آنکه بهترین مصعق‌ها از برای زدودن زنگ محبه مادون حق سبحانه از حقیقه جامعه قلبیه متابعت سنت است.
– مکتوب چهل و سیم به شیخ فرید در بیان آنکه توحید دو قسم است شهودی و وجودی.
– مکتوب چهل و چهارم به شیخ فرید در بیان آنکه مصدقان شریعت او خیر الاممند…
– مکتوب چهل و پنجم به شیخ فرید در وجه جامعیت انسان که هم سبب کمال اوست و هم سبب نقصان او.
– مکتوب چهل و ششم به شیخ جیو در بیان وجود باری تعالی و نبوت حضرت محمد ص
– مکتوب چهل و هفتم.
– مکتوب چهل و هشتم به شیخ فرید در بیان ترغیب بر تعظیم علما و طلبه علوم حاملان شریعتند.
– مکتوب چهل و نهم به شیخ فرید در ترغیب بر جمع کردن این دولت که ظاهر را به احکام شرعیه متحلی ساخته.
– مکتوب پنجاهم به شیخ فرید در مذمت دنیای دنیه.
– مکتوب پنجاه و یکم به شیخ فرید در ترویج شریعت.
– مکتوب پنجاه و دوم به شیخ فرید در آنکه اختلاف علماء سوء موجب فساد عالمست و ما ینافی ذلک.
– مکتوب پنجاه و چهارم به شیخ فرید در بیان آنکه اجتناب از صحبت مبتدع لازم است.
– مکتوب پنجاه و پنجم به شیخ عبدالوهاب بخاری در بیان و اظهار محبت.
– مکتوب پنجاه و ششم به شیخ عبدالوهاب بخاری در سفارش سیدی.
– مکتوب پنجاه و هفتم به شیخ محمد یوسف در نصیحت.
– مکتوب پنجاه و هشتم به سید محمود در بیان آنکه این راه که ما در صدد قطع آنیم همگی هفت گامست.
– مکتوب پنجاه و نهم به سید محمود در بیان آنکه آدمیزاد از سه چیز چاره نیست.
– مکتوب شصتم به سید محمود در بیان نفی خواطر و رفع وساوس بالکلیه.
– مکتوب شصت و یکم سید محمود در ترغیب به صحبت شیخ کامل مکمل و اجتناب از ناقص.
مکتوب شصت و دوم به میرزا حسام‌الدین احمد در بیان آنکه جذبه که پیش از سلوکست از مقاصد نیست.
– مکتوب شصت و سوم به شیخ فرید در بیان آنکه انبیاء در اصول دین متفق و در فروع مختلفند.
– مکتوب شصت و چهارم به شیخ فرید در بیان لذت و الم جسمانی و روحانی.
– مکتوب شصت و پنجم به خان اعظم در تاسف و تلهف بر ضعف اسلام و زبونی مسلمانان.
– مکتوب شصت و ششم به خان اعظم در مداحی طریقه علیه نقشبندیه.
– مکتوب شصت و هفتم به خان خانان در سفارش محتاجی.
– مکتوب شصت و هشتم به خان خانان در بیان آنکه تواضع از ارباب غنا می‌زیبد…
– مکتوب شصت و نهم به خان خانان در بیان تواضع که موجب رفعت دارین است.
– مکتوب هفتادم به خان خانان در بیان آنکه آدمی را جامعیت او سبب بعد اوست همچنان که همین جا معیت او سبب قرب اوست و ما یناسب ذلک.
– مکتوب هفتاد و یکم به میرزا داراب به خان خانان در بیان آنکه شکر منعم بر منعم علیه واجب است.
– مکتوب هفتاد و دوم به خواجه جهان در بیان آنکه جمع ساختن دین با دنیا دشوار است.
– مکتوب هفتاد و سوم به قلیچ الله بن قلی خان در بیان خدمت دنیا و ابناء آن و در نکوهش تحصیل علوم غیر نافع.
– مکتوب هفتاد و چهارم به میرزا بدیع‌الزمان در تحریض بمحبت فقراء و توجه به ایشان.
– مکتوب هفتاد و پنجم به میرزا بدیع‌الزمان در تحریض بر متابعه سید الکونین (ع).
– مکتوب هفتاد و ششم به قلیچ خان در بیان ترقی که بسته بورع و تقویت و در تحریض بر ترک فصول مناجات است.
– مکتوب هفتاد و هفتم به جباری خان در بیان آنکه عبادت خدای بیچون بیچگونگی میسر شود.
– مکتوب هفتاد و هشتم به جباری خان در بیان معنی سفر در وطن و سیر آفاقی و انفسی.
– مکتوب هفتاد و نهم به جباری خان در بیان آنکه این شریعت غراء جامع شرایع ما تقدم است.
– مکتوب هشتادم به میرزا فتح‌الله در بیان آنکه فرقه ناجیه از هفتاد و سه فرقه.
– مکتوب هشتاد و یکم به لالابیک در تحریض و ترویج اسلام و بیان ضعف اسلام و زبونی مسلمانان.
– مکتوب هشتاد و دوم به سکندر خان لودی در بیان آنکه سلامتی قلب به نسیان ماسوای حق جل و علا…
– مکتوب هشتاد و سوم به بهادر خان در تحریض بر جمع کردن ظاهر را و باطن را به شریعت و حقیقت.
– مکتوب هشتاد و چهارم به سید احمد قادری در بیان آنکه شریعت و حقیقت عبنی یکدیگرند.
– مکتوب هشتاد و پنجم به میرزا فتح‌الله حکیم در ترغیب براتیان اعمال صالحه خصوصا.
– مکتوب هشتاد و شش به یکی از حکام برکند جرک در بیان سلامتی قلب از مادون حق.
– مکتوب هشتاد و هفتم که پهلوان محمود در بیان آنکه چه سعادت است که دوستان خدای.
– مکتوب هشتاد و هشتم به پهلوان محمود در بیان آنکه چه نعمتی است که کسی به ایمان و صلاح موی سیاه خود سپید کند.
– مکتوب هشتاد و نهم میرزا علیخان در عزا پرسی.
– مکتوب نودم به خواجه قاسم در ترغیب به کلیه متوجه حق سبحانه باید بود.
– مکتوب نود و یکم به شیخ کبیر در بیان آنکه تصحیح عقاید و اتیان اعمال صالحه هر دو جناج‌انداز برای طیران عالم قدس.
– مکتوب نود و دوم به شیخ کبیر در بیان آنکه اطمینان قلب به ذکر است نه به نظر و استدلال.
– مکتوب نود و سوم به سنکدر خان لووی در بیان آنکه در جمیع اوقات به ذکر الهی جل شانه باید پرداخت.
– مکتوب نود و چهارم به حضرت خان در بیان آنکه آدمی را از تصحیح عقاید و اتیان اعمال صالحه چاره نیست.
– مکتوب نود و پنج به سید احمد در بیان آنکه آدمی نسخه جامعه است و قلب او نیز بر صفته جامعه است.
– مکتوب نود و ششم به محمد شریف درباره منع و زجر بر تسویف و تاخیر و در تحریض.
– مکتوب نود و هفتم به شیخ درباره آنکه مقصود از عیاد است ماموره تحصیل یقین است.
– مکتوب نود و هشتم به عبدالقادر پسر شیخ زکریا در ترغیب بر رفق و ترک عنف.
– مکتوب نود و نهم به ملا محسن کشمیری در جواب استفساری نموده.
– مکتوب صدم به ملا محسن کشمیری که در جواب سوالی که نموده بود که شیخ عبدالکریم گفته است که حق سبحانه عالم الغیب نیست.
– مکتوب صد و یکم به ملا محسن کشمیری در بیان جماعتی که کاملا را ناقص تصور نموده زبان اعتراض درازی نمایند.
– مکتوب صد و دویم به ملا مظفر در بیان آنکه محرم در قرض به سود مجموع مبلغ است از زیادتی فقط.
– مکتوب صد و سیوم به شیخ فرید در بیان معنی عاقبت و طلب کردن قاضی از برای سربند.
– مکتوب صد و چهارم به قضات پر کند که مسمکن صدور یافت در عزا.
– مکتوب صد و پنجم به عبدالقادر در بیان آنکه تا مریض تا زمانی به نشود هیچ غذایی او را سودمند نیست.
– مکتوب صد و ششم به محمدصادق کشمیری در بیان آنکه محبت به این طایفه که متفرع بر معرفت ایشانست در اجل نعم خداوندی است.
– مکتوب صد و هفتم به محمدصادق کشمیری در بیان اجوبه اسوله چند که نوشته بودند از آنجا بوی تعنت می‌آمد.
– مکتوب صد و هشتم به سید احمد در بیان آنکه نبوت افضل از ولایت است.
– مکتوب صد و نهم به حکیم در بیان آنکه مقصود از خلقت انسانی ادای وظائف بندگیست و کمال اقبال است به جناب حق.
– مکتوب صد و یازدهم به شیخ حمید سنبلی در بیان آنکه توحید، عبارت از تخلیص قلب است.
– مکتوب صد و دوازدهم به شیخ عبدالجلیل التانیسیری ثم الجونپوری در بیان آنکه کار آنست که به عقاید اهل سنت و جماعه به تحقیق کردیم.
– مکتوب صد و سیزدهم به جمال‌الدین حسین کربلایی در بیان فرق میان جذبه مبتدی و منتهی.
– مکتوب صد و چهاردهم به صوفی قربان در تحریض بر متابعت سید المرسلین.
– مکتوب صد و پانزدهم به ملا عبدالحق دهلوی در بیان این راه که ما در صدد قطع آنیم تماما هفت کام است.
– مکتوب صد و شانزدهم به ملا عبدالواحد لاهوری در بیان آنکه سلامتی قلب متوقف بر نسیان ما سواست از قلب …
– مکتوب صد و هفدهم به ملا یار محمد قدیم بدخشی در بیان آنکه در ابتدا قلب تابع است در انتها این تبعیت نمی‌ماند.
– مکتوب صد و هیجدهم به ملا قاسم‌علی بدخشی در بیان خسارت جماعتی که بر اهل الله اعتراض کنند.
– مکتوب صد و نوزدهم به میر محمد نعمان بدخشی در ترغیب بر صحبت شیخ مقتدی و در.
– مکتوب صد و بیستم به میر محمد نعمان در ترغیب بر صحبت ارباب جمعیت.
– مکتوب صد و بیست و یکم به میر محمد نعمان در بیان آنکه این راه مکمل هفت گام است چنانکه…
– مکتوب صد و بیست و دوم به ملا طاهر بدخشی در ترغیب بر بلند همتی و عدم التفات به هر چه در دست افتد.
– مکتوب صد و بیست و سوم به ملا طاهر در بیان اداء نفل اگر چه حج باشد اگر مستلزم باشد فوت فرضی را از فرایض.
– مکتوب صد و بیست و چهارم به ملا طاهر در بیان آنکه استطاعت شرط و جواب حج است.
– مکتوب صد و بیست و پنجم به میر صالح نیشابوری در بیان عالم که صغیر و چه کبیر مظاهر اسماء و صفات الهیه است.
– مکتوب صد و بیست و ششم به میر محمدصالح نیشابوری در بیان آنکه طالب را باید که اهتمام در نفی الهیه باطله نماید و به مطلوب حقیقی.
– مکتوب صد و بیست و هفتم به ملا جعفر احمد رومی در بیان آنکه خدمت والدین هر چند از حسناتست اما در جنب وصول به مطلوب بیگاری محض است.
– مکتوب صد و بیست و هشتم به خواجه مقیم در ترغیب بلندی همت و عدم اکتفا به غیر مطلب بیچونی.
– مکتوب صد و بیست و نهم به سید نظام در بیان آنکه جامعیت انسان باعث تفرقه اوست و…
– مکتوب صد و سی‌ام به جمال‌الدین در بیان آنکه تلوینات احوال را چندان اعتبار نیست.
– مکتوب صد و سی و یکم به خواجه محمد اشرف کابلی در بیان علو شان طریقه خواجها…
– مکتوب صد و سی و دوم به ملا محمدصدیق در بیان اجتناب از صحبت ارباب غنا و ترغیب بر صحبت فقرا.
– مکتوب صد و سی و سیوم به ملا محمدصدیق در بیان آنکه فرصت را باید غنیمت شمرد.
– مکتوب صد و سی و چهارم به ملا محمدصدیق در منع از تسویف.
– مکتوب صد و سی و پنجم به ملا محمدصدیق فی بیان مراتب الولایه عافه کانت نو خاصه (عربی)
– مکتوب صد و سی و ششم به ملا محمدصدیق در منع از تسویف و تاخیر در تحصیل مطلوب حقیقی.
– مکتوب صد و سی و هفتم به حاجی خضر افغانی در علو شان ادای نماز که.
– مکتوب صد و سی و هشتم به شیخ بهاءالدین سرهندی در مذمت دنیای دینیه و اجتناب از صحبت ارباب دنیا.
– مکتوب صد و سی و نهم به جعفر فک نهانی در بیان آنکه جماعت بیدولتان که طعن در اهل الله می‌نمایند.
– مکتوب صد و چهلم به ملا محمد معصوم کابلی در بیان آنکه رنج و محنت از لوازم محبت است.
– مکتوب صد و چهل و یکم به ملا محمد قلیچ در بیان آنکه عمده اینکار محبت و اخلاص است.
– مکتوب صد و چهل و دوم به ملا عبدالغفور سمرقندی در بیان آنکه از نسبت این بزرگواران اگر اندک به دست افتد اندک نیست.
– مکتوب صد و چهل و سوم به ملا شمس در بیان موسم جوانی را غنیمت شمردن.
– مکتوب صد و چهل و چهارم به حافظ محمود لاهوری در بیان معنی سیر الی الله و سیر فی الله.
– مکتوب صد و چهل و پنجم به ملا عبدالرحمن لاهوری در بیان مشایخ طریقه علیه نقشبندی.
– مکتوب صد و چهل و ششم به شر‌ف‌الدین حسین بدخشی در نصیحت بر تکرار سبق ذکر.
– مکتوب صد و چهل و هفتم به خواجه محمد اشرف کامل در بیان آنکه گسستن امر به پیوستن مقدم است.
– مکتوب صد و چهل و هشتم به ملا صادق کابلی در بیان آنکه صاحب رای بی‌حاصل است و بیان آنکه زنهار به توسط روحانیات…
– مکتوب صد و چهل و نهم به ملا صادق کابلی در بیان آنکه هر چند مسبب الاسباب تعالی اشیاء را بر اسباب ترتیب ساخته.
– مکتوب صد و پنجاهم به خواجه محمدقاسم در بیان آنکه شایان مطلوبیه جز حضرت واجب الوجود نیست.
– مکتوب صد و پنجاه و یکم به میر مومن بلخی در بیان بزرگی طریقه حضرت خواجگان.
– مکتوب صد و پنجاه و دوم به شیخ فرید در بیان اطاعت رسول (ص) عین اطاعت حق تعالی است.
– مکتوب صد و پنجاه و سوم به شیخ مزمل در بیان خلاص تام در رقیت ماسوی است.
– مکتوب صد و پنجاه و چهارم به شیخ مزمل در بیان آنکه از خود باید گذشت و در خود باید رفت.
– مکتوب صد و پنجاه و پنجم به شیخ مزمل در بیان ترغیب بر رجوع به اصل خود.
– مکتوب صد و پنجاه و ششم به شیخ مزمل در بیان ترغیب اهل الله.
– مکتوب صد و پنجاه و هفتم به حکیم عبدالوهاب در بیان چون کسی پیش درویشان برود باید که خود را خالی کند.
– مکتوب صد و پنجاه و هشتم به شیخ حمید بنگالی فی بیان تفاوت مراتب الکمال بحسب تفاوت الاستعدادات (عربی)
– مکتوب صد و پنجاه و نهم به شرق‌الدین حسین بدخشی در بیان عزا.
– مکتوب صد و شصتم به یارمحمد الحدید البدخشی الطالقانی در بیان آنکه مشایخ طریقه قدس الله تعالی اسرارهم سه طایفه‌اند.
– مکتوب صد و شصت و یکم به ملا صالح بدخشی کولابی در بیان مقصود از طی منازل سلوک حصول ایمان حقیقی است.
– مکتوب شصت و دوم به خواجه محمد صدیقی بدخشی در بیان فضیلت ماه مبارک رمضان و مناسبت او با قرآن.
– مکتوب صد و شصت و سوم به شیخ فرید در بیان اسلام و کفر ضد یکدیگرند و اجتماع آن که محالست.
– مکتوب صد و شصت و چهارم به حافظ بهاءالدین سرهندی در بیان آنکه فیض حق بر خاص و عام وارد است.
– مکتوب صد و شصت و پنجم به شیخ فرید در ترغیب بر متابعت صاحب شریعت.
– مکتوب صد و شصت و ششم ملا محمدامین در بیان آنکه مدار بر حیات بیمدار چند روزه نباید نهاد.
– مکتوب صد و شصت و هفتم به ثیر دیرام هند و در ترغیب بر عبادت پروردگار عالمیان…
– مکتوب صد و شصت و هشتم خواجه محمدقاسم در بیان علو شان سلسله علیه نقشبندیه و شکایت از حال جماعتی.
– مکتوب صد و شصت و نهم به شیخ عبدالصمد سلطان پوری در جواب سوال او از حال مریدی که به.
– مکتوب صد و هفتادم به شیخ نور در بیان آنکه آدم را همچنان که از امتثال اوامر و نواهی حق چاره نیست از مراعات ادای حقوق و مواسات خلق نیز چاره نیست.
– مکتوب صد و هفتاد و یکم به ملا طاهر بدخشی در بیان آنکه آنچه بر فقر لازمست دوام ذل است.
– مکتوب صد و هفتاد و دوم به شیخ بدیع‌الزمان در بیان بعضی از اسرار خاص که نصیب اقل قلیل است.
– مکتوب صد و هفتاد و سوم به میر محمد نعمان در جواب سوالی که کرده بودند با بیان بعض اسرار غریبه.
– مکتوب صد و هفتاد و چهارم به خواجه محمد اشرف کابلی در بیان آنکه دیوانگان این راه معیت تسلی نمی‌گیرند.
– مکتوب صد و هفتاد و پنجم به حافظ محمود در بیان تلوینات احوال و حصول تمکین و معنی حدیث لی مع‌الله وقت.
– مکتوب صد و هفتاد و ششم به ملا محمدصدیق در بیان آن که محافظت اوقات از ضروریات این راهست.
– مکتوب صد و هفتاد و هفتم به جمال‌الدین حسین بدخشی در ترغیب بر تصحیح عقاید به مقتضای آراء صائبه اهل سنت.
– مکتوب صد و هفتاد و هشتم به میرزا مظفر در سفارش شخصی و در ترغیب بر متابعت سید عالمیان و خلاصه آدمیان.
– مکتوب صد و هفتاد و نهم به میر عبدالله بن میر محمد نعمان در بیان نصیحت.
– مکتوب صد و هشتادم خواجه ابوالقاسم در استفسار بعضی اسامی پیران که در آن تردد پیدا شده.
– مکتوب صد و هشتاد و یکم به محمدصادق در جواب استفسار آنکه سبب چیست که جمعی از مشایخ.
– مکتوب صد و هشتاد و دوم به ملا صالح کولابی در بیان حدیث نبوی که فرموده‌اند مر اصحاب خود را.
– مکتوب صد و هشتاد و سوم به ملا معصوم کابلی در نصیحت.
– مکتوب صد و هشتاد و چهارم به قلیج… در ترغیب بر متابعت سید المرسلین.
– مکتوب صد و هشتاد و پنجم به منصور عرب در بیان سلامتی قلب در سفارش شخصی.
– مکتوب صد و هشتاد و ششم به خواجه عبدالرحمن مفتی کابلی در بیان تحریض بر متابعت سنت و اجتناب از بدعت.
– مکتوب صد و هشتاد و هفتم به خواجه اشرف طریق رابطه اقرب طراق موصله است.
– مکتوب صد و هشتاد و هشتم به خواجه محمد صدیق بدخشی در بیان حل مسائلی که پرسش کرده‌اند.
– مکتوب صد و هشتاد و نهم به شرف‌الدین حسین بدخشی در بیان یاد فقرا.
– مکتوب صد و نود به یکی از فرزندان میر محمد نعمان بدخشی در تعلیم ذکر با بعضی از نصایح صروریه.
– مکتوب صد و نود و یکم به خان خانان در ترغیب بر متابعت انبیاء (ع).
– مکتوب صد و نود و دوم به شیخ بدیع‌الدین سهارنپوری در جواب استفاری که فرموده.
– مکتوب صد و نود و سوم به شیخ فرید در ترغیب به تصحیح عقاید بر وفق آراء اهل سنت و جماعت.
– مکتوب صد و نود و چهارم به میر صدر جهان در تحریض بر ترویج ملت و تایید دین و ما یتعلق بذلک.
– مکتوب صد و نود و پنجم به صدر جهان در اعزاز و تحریض بر ترویج شریعه… و اظهار تاسف بر ضعف اسلام و اهل آن.
– مکتوب صد و نود و ششم به منصور عرب در بیان راهی که ما در صدد قطع آنیم هفت گام است.
– مکتوب صد و نود و هفتم به پهلوان محمود در بیان آنکه سعادتمند کسی است که دلش از دنیا سرد شده باشد.
– مکتوب صد و نود و هشتم به خان خانان در بیان آنکه آشنایی فقرا با اغنیا در این زمان معتبر است.
– مکتوب صد و نود نهم به ملا محمدامین کابلی در بیان قبول فرمودن آنچه او طلب نموده بود از ورد مشغولی.
– مکتوب دویستم به ملا شکیبی اصفهانی در حل عبارت نفحات که اغلاق داشت و طلب شرح او نموده بود.
– مکتوب دویست و یکم به کوچک به یک حصاری در جواب استفسار دارد.
– مکتوب دویست و دوم به میرزا فتح‌الله حکیم در تاسف از حال جماعتی که خود را در سلک ارادت این اکابر…
– مکتوب دویست و سوم به ملا حسین در تحریض بر محبت این طایفه در بیان آنکه جلیس ایشان از شقاوت محفوظ است.
– مکتوب دویست و چهارم محمد نعمان بدخشی در بیان آنکه از تعرضات اهل خسران محنت نکشند…
– مکتوب دویست و پنجم به خواجه محمداشرف کابلی در بیان آنکه متابعه صاحب الشریعه…
– مکتوب دویست و ششم به ملا عبدالغفور سمرقندی در خدمت دنیا و نکوهش گرفتاری به تنعمات آن.
– مکتوب دویست و هفتم به میرزا حسام‌الدین در بیان آنکه قرب ابدان را در قرب قلوب تاثیر عظیم است.
– مکتوب دویست و هشتم محمدصادق در جواب سوالی که نموده بودند که سالک این طریق.
– مکتوب دویست و نهم به میر محمد نعمان در حل بعضی عبارات مغلق رساله مبدا و معاد که پرسیده بود.
– مکتوب دویست و دهم به مولانا شکیبی اصفهانی در حل عبارت نفحات که پرسیده بود و در ذکر بعضی از نصایح خیریه که مسئلت نموده بود.
– مکتوب دویست و یازدهم به مولانا یارمحمد قدیم بدخشی در جواب سوال او که کرده بود از مقوله مولوی.
– مکتوب دویست و دوازدهم به مولانا محمد صدیق بدخشی در جواب بعضی اسوله که پرسیده بود و حل واقعه که دیده بود نوشته.
– مکتوب دویست و سیزدهم به شیخ فرید در بیان مواعظ و نصایح و ترغیب بر متابعه علماء اهل سنت.
– مکتوب دویست و چهاردهم به خان خانان در بیان آنکه دنیا مزرعه آخرت است.
– مکتوب دویست و پانزدهم به میرزا داراب در مذمت دنیا.
– مکتوب دویست و شانزدهم به میرزا حسام‌الدین در بیان سر کثرت ظهور خوارق از بعضی اولیاء…
– مکتوب دویست و هفدهم به ملا طاهر بدخشی درباره نسبت باطن هر چند به جهالت و حیرت کشد زیباتر است.
– مکتوب دویست و هجدهم به ملا داود در بیان آنکه رعایت آداب پیر طریقت.
– مکتوب دویست و نوزدهم به میرزا ایرج در بیان آدمی از نادانی خود در فکر ازاله مرض ظاهر خود است.
– مکتوب دویست و بیستم حمید بنگالی در بیان بعضی از اغلاط صوفیه و منشاء غلط آنها.
– مکتوب دویست و بیست و یکم به سید حسین بانکپوری در بیان خصایص و کمالات طریقه علیه نقشبندیه.
– مکتوب دویست و بیست و دوم به جوادمحمد اشرف کابلی در بیان خرابی احوال و دید قصور و متهم داشتن.
– مکتوب دویست و بیست و سوم به خواجه جمال‌الدین حسین کولابی در تحریض بر اظهار احوال و واقعات نمودن به شیخ بزرگوار خود.
– مکتوب دویست و بیست و چهارم به میر محمد نعمان بدخشی در بیان رعایت آداب و دفع مظنه آزار.
– مکتوب دویست و بیست و پنجم به ملا طاهر لاهوری در بیان آنکه در بدایت این طریقه علیه احوالی که دیگران را در نهایت میسر گردد.
– مکتوب دویست و بیست و ششم شیخ محمد مردود در بیان فرصت حیات بسیار قلیل است.
– مکتوب دویست و بیست و هفتم به ملا طاهر لاهوری در بعضی از نصایح و مواعظ که به مقام شیخی و تکمیل تعلق دارد.
– مکتوب دویست و بیست و هشتم به میر محمد نعمان در بیان بعضی از نصایح که به مقام تکمیل و تعلیم طریقه تعلق دارد.
– مکتوب دویست و بیست و نهم به میرزا حسام‌الدین احمد در بیان آنکه طریق ما همان طریق حضرت ایشان است.
– مکتوب دویست و سی‌ام به شیخ یوسف برکی در علو همت و عدم التفا است به آنچه حاصل شود.
– مکتوب دویست و سی و یکم به میر محمد نعمان در جواب اسوله که نموده و پرسیده که فرق در بیان وصول و حصول چیست…
– مکتوب دویست و سی و دوم در بیان حقیقت دنیای دنیه و قبح مزخرفات رویه آن.
– مکتوب دویست و سی و سوم به شیخ فرید در بیان بعضی نصایح به حسن ادا ظهور یافت.
– مکتوب دویست و سی و چهارم به حقایق آگاه معارف دستگاه عالم ربانی سبحانی مخدوم‌زاده کلان اعنی الشیخ محمدالصادق… صدور یافت در بیان آنکه حقیقت واجب الوجود تعالی وجود محض است که منشاء هر خیر و کمال است.
یادداشت عملیات: چند برگ پس از صفحه اول مندرس است و از مکتوب دو تا هفتم خوانده نمی‌شود.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: نک: ایضاح المکنون، ۲/ ۵۵۰؛ مشار، ۱۴۸۷؛ معجم المولفین، عمر رضا کحاله، ۱/ ۲۵۹٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: مولف اثبات النبوه و آداب المریدین فاروقی ۲۳۴ نامه به مرشد خود و به خواجه صدر جهان و دیگران در موضوعات عرفانی نوشته که به دست یار محمد جدید بدخشی طالقانی گردآوری شده است.
تاریخ: ۲۰۱۳۱۰۱۳
محل و شماره بازیابی: ۱۷۸۰۴۷

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

158

حجم (مگ)

21

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟