0

 

مختصر القدوری (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مختصر القدوری = المختصر فی الفروع (از: ابوالحسین احمد بن محمد بن احمد بغدادی قدوری حنفی)

شماره بازیابی: ۴۳۰/۳ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫۱۰-۳۵۹۹‬‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: مختصر القدوری = المختصر فی الفروع [ نسخه خطی]/ از: ابوالحسین احمد بن محمد بن احمد بغدادی قدوری حنفی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سده‌ی ۱۳ق.
نام خاص و کمیت اثر: ۱۴ (۳۱ب – ۴۴ب) برگ، ۱۵ سطر.
یادداشتهای کلی: باید افزود که این اثر در سال ۱۸۴۷م در دهلی، به سال ۱۸۷۰م در لاهور، سال‌های ۱۸۸۰ و ۱۹۰۹م در قازان، در سال ۱۳۰۳ق در بمبئی، سال‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۱۷ق در استانبول و نیز بارها در قاهره به صورت سنگی به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱«بسمله، کتاب الطهاره قال الله تعالی یا ایها الذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوه فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق و امسحوا بروسکم و ارجلکم الی الکعبین؛ ففرض الطهاره غسل الاعضاء الثلثه و مسح الراس و المرفقان و الکعبان یدخلان فی الغسل و المفروض فی مسح الراس مقدار الناصیه و هو ربع الراس لما روی عن المغیره بن شعبه …».
۲«… کتاب الزکوه، الزکوه واجبه علی الحر المسلم… و سلاح الاستعمال زکوه و لایجوز اداء الزکوه … او مقارنته العزل مقدار الواجب من تصدق ما له…» افتاده.
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز؛ اندازه متن: ۵/۱۷*۸سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی نخودی (با تاریخ ۱۸۴۴م درون کاغذ).
۱ترجمه‌ی ترکی برخی واژه‌ها در ذیل عبارات میان سطور آمده.
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: مولف اثر ناشناخته است.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق تحریری.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۲این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است.
یادداشت عملیات: آثار رطوبت روی برگ‌ها دیده می‌شود.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۲/۴۰، صفحه ۱۱۲ – ۱۱۴٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: متن مختصر مشهور و معتبری در فقه اهل سنت (حنفیان) از کتاب الطهاره تا کتاب الوصایا است که به جهت اهمیت آن، مورد عنایت و توجه فقها وعالمان قرار گرفته و سال‌ها در مدارس دینی مورد تدریس و تدرس و مراجعه‌ی دانشجویان علوم اسلامی بوده است و آنان مطالعه‌ی آن را موجب برکت و ازدیاد روزی می‌دانسته‌اند، چنان که حاجی خلیفه درباره‌ی این اثر به نقل از صاحب انوار الادعیه گوید: «ان الحنفیه یتبرکون بقراءه فی ایام الوباء و هو کتاب مبارک من حفظه یکون امنیا من الفقر حتی قیل ان من قراه علی استاذ صالح و دعا له عند ختم الکتاب بالبرکه فانه یکون مالکا لدراهم علی عد مسائله»! باید افزود این اثر دارای شروح و تعلیقات بسیار و نیز دارای چند ترجمه به زبان ترکی عثمانی، فارسی، اردو، پشتو و … است که حاجی خلیفه در کشف الظنون (ج۲، صص ۱۶۳۱-۱۶۳۴) و علیرضا قره‌بلوط در معجم التاریخ (ج۱، صص ۴۰۹-۴۱۱) گزارشی از آن‌ها بدست داده‌اند و نسخه‌هایی از این شروح در این کتابخانه موجود است. از مختصر قدوری در این کتابخانه نسخه‌های متعددی موجود است که از آن جمله می‌توان به نسخه‌های جدید شماره‌ی «۱۳۷۳۸»، «۱۴۰۲۳» و «۳/ ۴۳۰ کریم‌زاده» اشاره نمود. اکثر کتابخانه‌های ایران، همچون کتابخانه‌ی آیت الله العظمی مرعشی و آستان قدس رضوی و نیز سایر کتابخانه‌های جهان، عمدتا حاوی نسخه مختصر قدوری هستند.
صحافی شده با: شرح کتاب فی فقه العامه۷۲۸۷۲۸
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): فقه اهل سنت (حنفی)
محل و شماره بازیابی: ۱۲۱۰۸۱۴

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

40

حجم (مگ)

12

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟