0

 

مذکر احباب (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مذکر احباب (حسن بن عبدالوهاب بخارایی، نثاری (-۱۰۰۵ق))

شماره بازیابی: ۸۸۳۶/۷
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‏‫ ‏‫۱۰-۹۴۷۴
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: مذکر احباب [نسخه خطی]/ حسن بن عبدالوهاب بخارایی، نثاری (-۱۰۰۵ق)
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: اواسط ربیع الاول ۱۰۳۳ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۷۶۹ – ۸۲۱
قطع: ؛‏‫چهار، ۴۷۹، سه برگ، ۱۱*۵/۳۲، سطور و اندازه‌ها مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱حمد نامعدود معبودی را که مجموعه وجود انسانی که نسخه جامعه تذکره جزو و کل است به فهرست و فی الارض آیات للموقنین.
۲ز سعدی طالعش را انوری کن/ به فردوس برینش رهبری کن// مکن دور از گلستان کمالش/ بحق مصطفی و صحب و آلش.
۳قد تم کتابتی بعون الوهاب/ امید که باشد همگی خیر و صواب// گر سهو و خطایی شده باشد واقعی (کذا)/ رب اغفر لی انت کریم وهاب
تزئینات متن:عناوین و نشانیها شنگرف و لاجورد و زنگار.
تزئینات نسخه:سطور چلیپا و معمولی، با علامت ویرگول یا بین اشعار در تذکره‌ها.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی شکری آهار مهره.
تزئینات جلد:مقوا، با رویه کاغذ ابر و باد پرطاووسی، عطف و گوشه‌ها تیماج مشکی. قطر: ۷/۵٫
۱نسخه کامل است.
۱در صفحه عنوان نسخه یک قصیده از ناصرخسرو و چند رباعی از خیام، صفحه ۹۲۲ دو رباعی ارتجالی از او.
۱لطفعلی بیگ صدرالافاضل (لطفعلی بن محمدکاظم تبریزی) ۴ برگ در آغازا و ۳ برگ در پایان نسخه مطالبی نوشته که شرحشان چنین است: یادداشتهای آغازین: سلاطین و امرایی که بالتبع در طبقات دولتشاهی مذکور است، بعضی از شعرائی که دولتشاهی ایشان را اقران هم خوانده است. شعرایی که با هم معارضات و مشاعرات و مهاجوات داشته‌اند، شعرایی که هر یک استاد دیگری بوده است، شعرایی که معاصر بوده‌اند، کسانی که در تحفه سامی به کتابت و حسن خط و تصویر و نقاشی منسوبند، ذکر خوشنویسانی که در تذکره نثاری مذکورست، فهرست شعرایی که دولتشاه سمرقندی از آنها یاد کرده به ترتیب طبقات، فهرست مندرجات مجموعه و معرفی نسخه بدین صورت «جنگ اشعار استادان و چند تذکره الشعراء. تاریخ کتابت و استنساخ آن سنه ۱۰۳۵». یادداشتهای پایانی: فهرست بعضی از مندرجات این مجموعه، مفتاح رسم الخط این کتاب (خط شکسته)، یادداشتی در یاد از عباسقلی خان سپهر مشیر افخم که دوست او بوده است و ماده تاریخ وفاتش در دارالخلافه طهران در شب یکشنبه ماه جمیدی الاخر ۱۳۴۲ق بدین ترتیب: «از میرزا تقی مستوفی کاشانی متخلص به سپهر، ملقب به لسان الملک، مولف ناسخ التواریخ دو پسر ماند: میرزا هدایت و عباسقلی خان نام. میرزا هدایت که بزرگتر بود بعد از پدر لسان الملک و ملک المورخین لقب یافت. عربیتش کامل بود. در نثر و نظم مهارت تمام داشت. از نقاشی بی‌بهره نبود. اواخر عمر کور شد و از او اولاد متعدد مانده است. اغلب با کمال‌اند. پسر دیگر که عباسقلی خان باشد، خود را سپهر ثانی می‌‌خواند، به مشیر افخم ملقب شد. تتمه مجلدات ناسخ التواریخ را که پدرش توفیق اتمام نیافته بود، به عهده گرفت و از کثرت نگارش آن چه در استعداد داشت، فعلیت پیدا کرده بود. قلمش در نظم و نثر حالت انتظار نداشت. پریشب که شب یکشنبه شهر جمادی الاخر باشد، دعوت حق را لبیک اجابت گفت. پاس حقوق دوستی و اخوت ایمانی را این قطعه به قلم آوردم: سپهر ثانی اعنی مشیر افخم راد/ که بود یکتا زیر سپهر مینائی// برون شد از پس هفتاد و یک سنه ز جهان/ که تنگ بودش گیتی ز گنج دانائی//مشیر افخم تاریخ فوت اوست اگر/ سنین عمرش بر این عدد بیفزائی// حرره الفقیر لطفعلی بن محمدکاظم التبریزی – غفرالله لهما – فی دارالخلافه طهران». مطابقت ساعت ظهر طهران با شهرهای مختلف جهان (برلن، واشنگتن، یکوهاما، بمبئی، پکن، اسلامبول، وین، لندن، پطرزبورغ، پاریس، رم)، مترجمین تذکره نثاری، دو رباعی از او و تاریخ ولادت نور چشمی ناصر ثانی برادر فرزندی شمس‌الدین در یک ساعت از شب دوشنبه غره جمادی الاول از سال ۱۳۴۱ق گذشته.
۱جزوها ۱۰ برگی.
نک: تاریخ تذکره‌های فارسی، ج ۲، ص ۲۱۹ – ۲۳۵؛ فهرستواره، ج ۳، ص ۱۹۵۱ – ۱۹۵۲؛ مشترک پاکستان، ج ۱۱، ص ۷۳۷؛ دانشگاه تهران، ج ۱۶، ص ۱۸۶ – ۱۸۷٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۲حاشیه نویسی از لطفعلی صدرالافاضل.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن یادداشت: خریداری از امیر کریمی آزاد در اسفند ۱۳۴۹ش.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۱/۲۹، صفحه ۷۹-۸۰٫
صحافی شده با: تحفه سامی (تذکره سام میرزا)/ سام میرزا بن اسماعیل صفوی۱۰۰۹۷۰۰
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): شرح حال سرایندگان
تاریخ: ۲۰۱۲۰۵۰۱
محل و شماره بازیابی: ۱۸۷۰۶۰

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

507

حجم (مگ)

192

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟