0

 

مولود النبی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مولود النبی (از: سعیدالدین محمد بن مسعود کازرونی)

شماره بازیابی: ۹۳۱ط
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۴۵۱۱‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: مولود النبی [ نسخه خطی]/ از: سعیدالدین محمد بن مسعود کازرونی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن ۱۱ – ۱۲ق.
قطع: ؛‏‫وزیری. ۵/۱۶*۲۶سم. ۲۲۳گ (با برگ‌های الحاقی). ۲۱س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز موجود: اما بعد فانه یقول خادم الاحادیث النبویه سعید محمد بن مسعود… لکل عمل رجال بایدیهم یرتفع اعلامه… قال شارح مشارق الانوار… فی کتاب له فی مولود النبی… و فیه عن الاوزاعی… .
۲… و اطلق بها السنتنا… و استعمل بها ابداننا انک روف رحیم و صلی الله علی رسوله محمد و آله اجمعین ثم بحمدالله و حسن توفیقه.
تزئینات جلد:تیماج عسلی با ترنج و نیم ترنج و حاشیه منگنه.
نوع کاغذ:فرنگی.
۲تعلیقات متفرقه در هامش صفحات دیده می‌شود.
ماخذ فهرست: جلد ۲/۲۴، صفحه ۷۴ – ۷۵٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱این نسخه فاقد دیباجه است؛ چند برگ الحاقی آغاز نسخه حاوی اشعار متفرقه عربی و فارسی است از امیر علیشیر و امام شافعی و میرزا قوام‌الدین و نیز دو صلوات نامه به قلم فرهاد میرزا معتمدالدوله مورخ ۱۲۸۵ق در سنندج و نیز در باغ تپه؛ یادداشت ورود نسخه در یکی از کتابخانه‌ها از بابت پیشکشی شیخ محمدحسین ۱۲۷۴ق دیده می‌شود.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن یادداشت: بر پشت برگ آغاز، تملک محمدحسین و فرهاد میرزا مورخ ۱۲۸۵ق؛ دو تملک پاک شده نیز وجود دارد.
یادداشتهای مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمایه های داخل اثر: مشتمل بر چهار قسم و یک خاتمه: القسم الاول: من اول خلق نوره الی زمان ولادته. القسم الثانی: فیما کان من اول ولادته الی اوان نبوته. القسم الثالث: فیما کان من زمان نبوته و مده اقامته بمکه. القسم الرابع: فیما کان من سنی هجرته. خاتمه الکتاب: فی انواع شتی یعود کلها الی تعظیم النبی صلی الله علیه و آله.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: نک: کشف الظنون، ۲/ ۱۸۵۱؛ الدرر الکامنه، ۵/ ۲۴؛ تذکره هزار مزار، ۱۰۳؛ منزوی، ۶/ ۴۴۴۱؛ بانکی‌پور، ۶/ ۸۴٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: در سیره رسول الله (ص) مشتمل بر چهار قسم و یک خاتمه؛ در این نسخه، قسم اول و دوم کتاب خلاصه شده و اسناد نیز حذف گردیده ولی باقی کتاب بتمامه آمده است. کشف الظنون کتابی را در سیره با همان ابواب یاد کرده، به زبان فارسی تحت عنوان المنتفی فی السیر به کازرونی نسبت می‌دهد و می‌افزاید که فرزند مولف یعنی عفیف‌الدین کازرونی آن را به عربی ترجمه کرده است که بر این مطلب دو خرده می‌توان گرفت: یکی آنکه مسلم به نظر می‌رسد کتاب مولود النبی یا مولود المصطفی به زبان عربی تالیف شده و به دست عفیف‌الدین به فارسی ترجمه شده چنانچه در پایان نسخه خطی ترجمه مولود المصطفی موجود در کتابخانه بانکی‌پور چنین آمده است: «تمام شد ترجمه مولود مصطفی… به دست مترجم این کتاب… عفیف بن سعید بن مسعود… سنه ستین و سبعمائه در شیراز…». دو دیگر اینکه در منابع نزدیک به عهد مولف مانند شدالازار و الدرر الکامنه و نیز ترجمه مولود النبی – یکی از فرزند مولف و دیگری ابرقوهی معاصر مولف، تصریح شده به اینکه نام سیره کازرونی، مولود النبی یا المولد النبوی است و حتی خود مولف که در دیباجه کتاب به نام آثار خود تصریح دارد با جمله: فصارت کتابا مجموعا فی مولود النبی (ص)…» از این کتاب یاد می‌کند و نامی دیگر بر آن نمی‌نهد.
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): سیره

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

227

حجم (مگ)

36

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟