0

 

مونوگرافی روستای دوان شهرستان کازرون

توضیحات

دوان امروز روستایی است نسبتاً بزرگ و متشکل از ۵۰۰ خانه نو و کهنه، خالی و پر که در همان جای و محدوده قدیمی و باستانی خود پابرجاست.

جمعیت کنونی آن فوق العاده اندک و ساکنان آن عموماً به شهرهای دور و نزدیک فارس، خوزستان، تهران و خارج از کشور و پاره ای هم در سال های گذشته به سواحل جنوبی خلیج فارس کوچ کرده اند.

از سالیان دور به سبب بهبود نسبی بهداشت جامعه و ازدیاد نیروی کار همواره قطب های صنعتی کشور نیروهای کارآمد و فعال روستا را به خود جذب می نموده که از لحاظ فردی این جابجایی کاملاً طبیعی است و خود سبب رشد اقتصادی و فرهنگی و رفاه خانواده های مهاجر گردیده است. اما از لحاظ اجتماعی اثرات مخربی داشته که همانا تخلیه تدریجی روستا و تضعیف اقتصاد آن بوده است که امروزه گریبانگیر اکثر روستاهای کشور شده است.

یکی از بارزترین تجلیات روحی مردم دوان این بوده که همواره و در هرجا که بوده اند به زادگاه خود می اندیشند و یک نوع علاقه و دلبستگی خاص که از مادیات و نفع طلبی بدور بوده از خود نشان داده اند بخاطر همین انگیزه بی نظیر تاکنون با همیاری فراوان و تلاش ارزشمند پیشگامان خیر خواه خود به کارهای بزرگی چون تأسیس دبستان های پسرانه و دخترانه- اتصال خط تلفن- ایجاد دفتر پست و مخابرات شبکه برق روستا- شبکه آبرسانی منازل و ایجاد دو راه آسفالته قدیم و جدید و اتصال راه روستا به شاهراه استان و شهر کازرون نائل آمدند که عمر این کارهای بزرگ با مشارکت گسترده مردمی و تلاش مردانی چون آقایان کریم احسایی، حسن محقق و علی محمد جمالی و پیشکسوتان دیگری در این روستا بوده است.

در جایگاه علوم و صنعت مردان بارزی از میان آنان برخاسته که منشاء خدماتی در روستا و کشور بوده اند و همچنین نویسندگانی چون حجت الاسلام علی دوانی- شادروان دکتر غلامحسین نعمتی و صفدر تقی زاده که دارای تحقیقات ارزنده ای در تاریخ اسلام- صنایع نفت و گاز و ادبیات بوده حضور دارند.

در امر کشاورزی مردانی چون ابوالحسن حقیقی بعنوان یک کشاورز صنعتگر فعال و نمونه حضور دارد که مجموعه ای از دامداری کوچک- پرورش زنبور عسل- گل کاری- درختان میوه و موز را در محدوده حیاط خود به زیباترین شکلی بوجود آورده است

توضیحات تکمیلی

نویسنده

حمتعلی حیدری

حجم (مگ)

40

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 4217546
سرشناسه حیدری، همتعلی،
عنوان و نام پدیدآور مونوگرافی روستای دوان شهرستان کازرون/تالیف همتعلی حیدری.
مشخصات نشر شیراز: انتشارات فرنام، 1395.
مشخصات ظاهری 192ص.: مصور.
وضعیت فهرست نویسی فیپا
یادداشت کتابنامه.
موضوع دوان
موضوع دوان — آداب و رسوم و زندگی اجتماعی
رده بندی کنگره DSR2087 /و2ح9 1395
رده بندی دیویی 955/636

تعداد صفحات

240

دیدگاهی دارید؟