0

 

آدولف ه. (دو زندگی)

توضیحات

آدولف ه.: دو زندگی

کتاب حاضر، رمانی است که به زندگی «آدولف هیتلر» می‌پردازد و در روایتی جذاب سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که اگر آدولف هیتلر بزرگ‌ترین جنایتکار جنگی قرن بیستم پیش از ورود به ارتش در دانشکده هنرهای زیبای وین پذیرفته می‌شد، چه سرنوشتی می‌داشت؟ در عالم هنر به کجا می‌رسید و رفتارش با خانواده، با هنرمندان و منتقدان و شاگردانش چگونه می‌بود؟ نویسنده از همین فرض آغاز می‌کند و نگاهی موشکافانه و منصفانه به تاریخ قرن بیستم آن هم در آستانه جنگ جهانی دوم می‌اندازد.
نویسنده دو روایت موازی را چنان زیرکانه و با تمام جزئیات، همزمان پیش می‌برد که هیچ‌گاه به دام نتیجه‌گیری‌های معمول کلیشه‌ای برای یافتن مقصر فاجعه نمی‌افتد. از نظر او همان‌قدر که «آدولف» مقصر است، نظام اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روشنفکران و مردم هم در پیدایی فاشیسم بی‌تقصیر نیستند.

رمان با این حکم قاطع آغاز می شود: «آدولف هیتلر: مردود!» عبارت کوتاه و کوبنده ای که طنین طبل جنگ را دارد و تداعی کننده همه فجایعی است که اگر هیتلر در آکادمی هنر وین قبول شده بود، شاید هرگز رخ نمی داد. از اینجاست که نویسنده صحنه را عوض می کند و و شخصیتی خیالی به نام “آدولف ه” پدید می آورد که برخلاف آدولف هیتلر واقعی در امتحان ورودی آکادمی پذیرفته می شود و نقاشی را پیشه خود می کند.

نویسنده از این پس زندگی آدولف ه و آدولف هیتلر را به موازات هم روایت می کند و این امکان را به خواننده می دهد هیتلر خیالی (هیتلر هنرمند) را با هیتلر واقعی (هیتلر فاشیست) مقایسه کند و ببیند که اگر شرایط برای هیتلر چنان مهیا می شد که به سراغ هنر برود، آنگاه سرنوشت او و مسلما سرنوشت جهان به گونه ای دیگر رقم می خورد. نویسنده شرح زندگی دو هیتلر واقعی و خیالی را مثل دو شاخه یک پیچک ماهرانه در هم تافته و از آن داستان پویا و پرکششی پدید آورده است که خواننده دوست دارد آنرا یک نفس بخواند و به پایان برد.

یکی از جذابترین صحنه های رمان مواجهه و گفت و گوی آدولف نقاش با زیگموند فروید روانکاو است. در همان سالهای قرن بیستم که هیتلر روزهای جوانی خود را در وین به سرگردانی، باربری و تفنن در نقاشی می گذراند، مشهورترین روانشناس جهان، زیگموند فروید در همان شهر سرگرم معالجه بیماران روانی بود و از این لحاظ بارورترین سالهای عمر خود را سپری می کرد.

راستی اگر بخت با هیتلر جوان یار می بود و او را به طریقی راهی مطب فروید می کرد و آن “طبیبِ جان” را به موقع به فریاد او می رساند، شاید به جای آنکه به فکر انتقام از بیگناهانی بیفتد که مسبب فلاکتهای خود می دانستشان، رنج های خود را به سرمایه ای برای خلق هنر بدل می کرد و به این ترتیب موجب تسلی خاطر مردمان می شد.

اریک امانوئل اشمیت نشان داده است اگر چنین واقعه ای به راستی رخ می داد و هیتلر به مدد بخت از یاری و راهنمایی فروید برخوردار می گشت، آنچه رخ می داد این بود که جهان از آسیب یکی از خونریزترین جنگ افروزان تاریخ در امان می ماند و در عوض به صف هنرمندان جهان یک تن افزوده می شد.

اشمیت، البته در پی آن نیست که طبق داوری‌های مرسوم در نهایت شخص آدولف هیتلر را به‌عنوان یگانه مقصر فجایع جنگ‌جهانی دوم معرفی کند و پای میز محاکمه بکشاند. رمان، نه محاکمه هیتلر است و نه تبرئه او. حتی می‌توان گفت هیتلر در این رمان بهانه‌ای است برای ارایه تصویری جامع از آنچه جنگ جهانی و فجایع در پی آن را رقم زد و از آن فراتر، تعمیم یک وضعیت خاص، به وضعیتی عام و بشری.

این کتاب چون به سرگذشت هیتلر، آلمان نازی و جنگ جهانی دوم مربوط می شود، به نوعی رمان تاریخی هم محسوب می شود و علاقه مندان به تاریخ معاصر جهان و به ویژه تاریخ آلمان نازی هم حتما از خواندن آن لذت خواهند برد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اریک امانوئل اشمیت

مترجم

محمد همتی

حجم (مگ)

3.8

تعداد صفحات

428

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 2873029
سرشناسه اشمیت‌، اریک‌-امانوئل‌، 1960 – م.
Schmitt, Eric-Emmanuel
عنوان و نام پدیدآور آدولف . دو زندگی/اریک امانوئل‌اشمیت ؛ مترجم محمد همتی ؛ ویراستار علی عبداللهی.
مشخصات نشر تهران: نیکونشر،1392.
مشخصات ظاهری 452 ص.؛ 14/521/5س‌م.
وضعیت فهرست نویسی فیپا
یادداشت عنوان اصلی:Adolf H.zwei leben.
موضوع داستان‌های فرانسه — قرن 20م.
شناسه افزوده همتی، محمد، 1358 -، مترجم
شناسه افزوده عبداللهی،علی، ویراستار
رده بندی کنگره PQ2661 /ش8آ4 1392
رده بندی دیویی 842/914
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)

دیدگاهی دارید؟