توضیحات
اغوا
زنانگی چیزی در مقابل مردانگی نیست، بلکه چیزی است که مردانگی را اغوا میکند.
ژان بودریار در کتاب قوی «اغوا» ادعا می کند که اغواگری در واقع یک قدرت زنانه است. اینکه وقتی اغواگران از نوع مرد چون کازانوا یا دون ژوان دست به اغواگری می زنند، در واقع از قدرت اغواگرای زنانه استفاده می کنند. به قول لکان «کازانوا به قالب آنچه در می اید که زنان می طلبند یا ارزویش را دارند».
یعنی نقشی زنانه را به شیوه ی مردانه اجرا می کند. ازین منظر نیز در نهایت در امر اغواگری مردان همیشه از جهاتی عقب تر از زنان هستند. مردان از جهاتی هیچگاه قادر به نمایشگری شوخ چشمانه و چندنحوی چون یک زن نیستند. چون مرد بیشتر اسیر ساحت نمادین و قراردادها است تا زن که همیشه بخشا غیرقابل تعریف می ماند
اغوا چگونه و با چه ابزاری نشانهها را در سطح نمود به بازی میگیرد؟ آینه. تمامی آنچه را که آینه برای اغوا کردن ما در اختیار دارد از خود ما میگیرد. اغوا برای نابودی هرساختاری از نشانههای خود آن ساختار بهره میگیرد. آینه هرگز ابژهای شفافنما نیست، هرگز ژرفایی به درون خود نمیگشاید بلکه سطحی نمادین است که ما خود را در آن چوندیگری باز مییابیم. آینه از تصویر خود ما برای اغوای خود ما بهره میبرد. از اینرو اغوا همچون آینه با انعکاس جذابیتهای حقیقی و طبیعی اغواشونده در سطح نمودش او را افسون میکند.
دیدگاهی دارید؟