توضیحات
نورومارکتینگ آیا استفاده از روانشناسی برای تاثیر گزاری، تعامل، ترغیب و فروش در بازا
کتاب صوتی نورومارکتینگ نوشتهی آناهیتا خرمی بنارکی، شقایق کنجدی و نگار کریمی، به بررسی علوم اعصاب و شناختی و پیشینه و جایگاه آنها در علوم نوین میپردازد، سپس نقش آنها در نورومارکتینگ را مطرح میکند.
نورومارکتینگ دستهای از علوم اعصاب است که به بررسی تمایل و رفتارهای مختلف مشتریان در زمان خرید میپردازد. سرشاخهی این علم، نورواکونومیک نام دارد که دربارهی تصمیمگیری انسانهاست. اینکه یک شخص چطور تصمیم میگیرد، چطور ریسک میکند و برای تصمیمات خود چگونه ارزشگذاری میکند، فقط هم مختص تصمیمگیری در هنگام خرید نیست، بلکه این علم به طور کلی دربارهی ماهیت تصمیمگیری و ساختارهای آن در مغز سخن میگوید. این موضوع با عمری حدود یک دهه هنوز جوان است، اما با سرعتی که در رشد و گسترش آن دیده میشود، مورد اقبال جهان تجارت و تبلیغات قرار گرفته و به سرعت کاربردی شده است.
هدف ابتدایی دانشمندان ورود به عرصهی بازاریابی، ترغیب مشتریان برای خرید نبوده است، بلکه هدف آنها یافتن علت تمایل به خرید، شیوههای مشتری در خرید و چگونگی گزینش تمایلات است. تمام این سوالات به گونهای ویژه و بخصوص در روانشناسی اقتصاد مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. اما علوم اعصاب آنها را طبق فیزیولوژی مغز و توسط ابزارهای تصویربرداری، رصد چشمی و ثبت سیگنال تحلیل میکند تا ضمن شناخت ساختار دقیق آن بتواند مطالعات جامعتری انجام دهد و علت دقیقتری برای رفتارها پیدا کند.
در این کتاب صوتی ابتدا درآمدی از نورومارکتینگ را میشنویم که به شما نشان میدهد، هدف دانش نورومارکتینگ، فقط تحلیل و بررسی رفتار و نگرش مشتریان نیست. بلکه هدایت رهبران، مدیران، تجار، کارگزارن و حتی مدیران فروش و امور مالی برای جلب توجه، رضایت و اعتماد مشتریان و نیز ارتباط موثر با دیگر بازرگانان است.
در کل هر آنچه مربوط به رفتار تجاری شخصی، گروهی، سازمانی و ساختارهای آن در مغز باشد، موضوع اصلی این دانش است. اگر چه این مسئله به نظر جدید است اما شرکتها عظیمی مانند گوگل بهرهگیری از آن را بسیار به صرفهتر از شیوههای قدیمی میدانند. امروزه هنگامی یک تجارت به موفقیت دست مییابد که تمایلات درونی مشتریان خود را در تصمیمگیریهایشان شناسایی کند و تمام بعدهای ذهن مشتریان را در نظر بگیرد.
دیدگاهی دارید؟