0

 

چه باید کرد (صوتی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

چه باید کرد

«چه باید کرد؟» یکی از آثار برجسته «تولستوی» و از پرمعناترین آن‌هاست. تولستوی در این کتاب با جمله‌هایی ساده و روان، یکی از دشوارترین موضوع‌های جامعه خود، یعنی وضع دلخراش طبقه فرودست مردم را به تصویر می‌کشد. وی با صراحت و واقع‌بینی، علل بدبختی و فلاکت مردمی را که با دیگران یکسان خلق شده‌اند، تشریح می‌کند. این کتاب مظهر نوع‌دوستی و علاقه بی‌نظیر تولستوی به مردم است. رنجی که بر نویسنده از مشاهده بینوایان جامعه دست داده، چنان روحش را فشرده و قلب مشتاق و پرصفای او را رنجور و غمگین کرده که بی‌اختیار شِکوه سر می‌دهد و با صراحت و شجاعتی که خاص ذات اوست، علل این فساد و بیدادگری را بررسی می‌کند. او جامعه و نظام غلطی را که مسبب این تیره‌روزی‌ها است، محکوم می‌کند. نویسنده‌ای فرهیخته و پولدار که دور از شهر در روستا زندگی می‌کند، مدتی برای معالجه به مسکو آمده است. وی از دیدن تعداد زیاد گداها و مستمندان مسکو تعجب می‌کند و می‌خواهد بداند چرا این شهر بزرگ اینقدر گدا دارد؟ نویسنده از مسئولان سرشماری خواهش کرد تا او را برای آمار گرفتن از بینوایان، به محل اسکان آنها بفرستند. او را با تعدادی دانشجو برای آمارگیری به آنجا فرستادند. او فهمید گداها و فقیرانی که در آن محله‌ها زندگی می‌کنند، اساساً به کمک‌های مالی نیازی ندارند، بلکه نیاز دارند که کسی پیدا شود طرز تفکر و روش معیشت آنها را تغییر دهد. در آنجا دلش برای پسرکی به نام «سریوژا» سوخت و او را به خانه خود برد، اما پسرک به فاصله چند روز از آنجا فرار کرد و به جایی رفت که بدون کار کردن پولی به دست بیاورد. * «لئو تولستوی» نویسنده روسی و یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ است. او به خاطر نوشتن رمان واقع گرایانه‌ی خود «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» شهرت جهانی به دست آورد. تولستوی در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. پدرش وکیل پرآوازه‌ای بود. او پس از پایان مدرسه وارد دانشگاه «قازان» شد؛ اما پس از مدتی آنجا را ترک کرد و مشغول یادگیری رشته حقوق شد تا همچون پدرش وکیل شود، اما خبر نداشت قرار است با رمان‌هایش زمین لرزه‌ای بر اندام ادبیات جهان بیفکند. پس از دانشگاه و شغل وکالت، به ارتش روسیه و جنگ‌های قفقاز پیوست. اولین جرقه نویسندگی‌اش آنجا، پس از شنیدن داستان سربازان در ذهن‌اش روشن شد که با نوشتن داستان «کودکی» آن را شروع کرد و با کتاب‌های «نوجوانی» و «جوانی» این سه گانه را به پایان رساند. پس از جنگ، تولستوی به فکر ساختن دوباره آموزش و پرورش روسیه بود. لئو تولستوی به کشورهای متعددی سفر کرد و با اندیشمندان بزرگی همچون «چارلز دیکنز» دیدار کرد. پس از تحقیق و بررسی نظام‌های آموزشی کشورهای دیگر به روسیه بازگشت و تحت تأثیر افکار«ژان ژاک روسو» دست به تأسیس مدرسه در روستاها زد. تولستوی، برخلاف دیگر نویسندگان، عملگرا بود. او نه تنها داستان می نوشت، بلکه داستان می ساخت؛ روسیه تا به امروز، لئو تولستوی را یکی از پایه‌گذاران نظام آموزشی نوین‌اش می‌داند. *چه چیز باید انجام شود؟ (گاهی اوقات به عنوان «چیزی که پس ما باید انجام می دهیم؟») یک اثر غیرتاریخی از لئو تولستوی است. او در این اثر شرایط اجتماعی روسیه در روز خود را توصیف می کند. تولستوی این کتاب را در سال ۱۸۸۶ تکمیل کرد و اولین نشریه زبان انگلیسی در سال ۱۸۸۷ به عنوان چه کاری انجام شد؟ آن را چاپ کرد. ترجمه مجدد با عنوان فعلی در سال ۱۸۹۹ منتشر شد. دو آثار شناخته شده از نیکولای چرنیشکفسکی و ولادیمیر لنین نیز با این اثر از نظر نام مشابهت دارد که صرفا مشابهت اسمی ست و موضوعات متفاوتی را دنبال می کنند.

آثار دیگر لئو تولستوی

توضیحات تکمیلی

نویسنده

لئو تولستوی

عوامل

ترجمه / اقتباس شنیداری
محمدباقر رضایی
تهیه‌کننده رادیویی
محمود احمدی
صدابردار
محسن فراهانی

گوینده

بهروز رضوی

حجم (مگ)

33

مدت زمان (دقیقه)

105

دیدگاهی دارید؟