توضیحات
هستی و نیستی: جستاری در هستیشناسی پدیدارشناختی
هستی و نیستی رسالهای دربارهٔ هستیشناسی پدیدارشناسانه از نظر بسیاری از فیلسوفان و ناقدان مهمترین کار فلسفی سارتر است.
برخی آن را یکی از برجستهترین آثار فلسفی سدهٔ بیستم دانستهاند. آندره گرز به درستی گفته که کتاب سارتر هدفی تازه در پیش رو داشت که حتی پدیدارشناسی آلمانی نیز به آن بیتوجه مانده بود.سارتر میخواست پدیدارشناسی واقعیت ویژهٔ آگاهی را بیان کند. هستی و نیستی، مترجم(عنایت الله شکیباپور)٫
بازخورد
خوانندگان به ویژه جوانان به کتاب توجه زیادی نشان دادند. رولان بارت نوشت که با خواندن این کتاب دنیایش عوض شد و رژیس دبره در مقالهای به مناسبت مرگ سارتر نوشت: من در دهه ۱۹۵۰ در دبیرستان تحصیل میکردم. یکی از انبوه دانش آموزان بودم که کتاب سارتر تکان شان داده بود.
ژاک لکان که باورهایاش در بسیاری از مواضع فلسفی و برداش از علم و روششناسی با عقاید سارتر فاصلهٔ زیادی داشت هستی و نیستی را متنی اساسی و یکه در تجزیه و تحلیل وجود خواند. با وجود این خود سارتر کم تر از یک دهه بعد از انتشار کتاب از آن فاصله فاصله گرفت و در بحثهای فلسفیاش کمتر به آن بازگشت و حتی در ۱۹۶۸ در گفتگویی اعلام کرد که این کتاب بیان یک فلسفهٔ خرد باورانهٔ آگاهی است که دیگر کهنه شدهاست.
هستی و نیستی پر فروشترین کتاب فلسفه در فرانسهٔ سدهٔ بیستم بود. تکامل آفریندهٔ برگسون و واژهها و چیزهای فوکو در مقامهای بعدی قرار دارند.
درون مایه
شهرت کتاب سارتر در سالهای فوری پس از جنگ تا حدودی به خاطر نثر زیبای آن و استفاده از مثالهایی از زندگی هر روزه بود. سارتر (این جا هم به دنبال هایدگر) مثالهایی چون نقش بازی کردن پیشخدمت کافه یا تصادف موتور سیکلت یا زنی که وانمود میکند متوجه نیست که مردی دستاش را گرفته و…
در کتاب آورده که روشنگر نکتههای پیچیدهٔ کتاباند.شخصیت خیالی پی یر که در آثار فلسفی دهه ۱۹۳۰ سارتر ظاهر میشد در هستی و نیستی هم نقش دارد و بیش تر آدم غایبی است که باید به دنبالش گشت.
ساختار
هستی و نیستی از یک پیش گفتار و چهار بخش شکل گرفتهاست.پیش گفتار با عنوان در جستجوی هستی . عنوان بخش نخست کتاب سارتر ((مسئلهٔ نیستی)) است. سارتر در این بخش به طوز عمده در صدد روشن کردن معنای هستی و نیز نیستی برآمد. این بخش از دو فصل تشکیل شدهاست.
سارتر در فصل نخست با عنوان سرچشمهٔ نفی کار خود را تدوین پدیدارشناسی نیستی دانست و در فصل دوم با عنوان باور نادرست به این کشف فلسفی خود پرداخت. عنوان بخش دوم کتاب برای خود بودناست و در توضیح وضعیت هستندهای خاص یعنی انسان که آگاه میشود و به چیزها معنا میدهد.
این بخش از سه فصل شکل گرفته: نخستین فصل با عنوان ساختار بی میانجی برای خود بودن است موضوع فصل دوم از بخش دوم زمان مندی است موضوع فصل سوم از بخش دوم استعلاء است. عنوان بخش سوم کتاب برای دیگری بودن است و این بخش نسبت به دو بخش پیشین سادهتر و همه فهمتر است.
این بخش هم از سه فصل تشکیل شده: فصل نخست دربارهٔ وجود دیگری است. فصل دوم از این بخش تکامل بحث سارتر دربارهٔ بدن است.
فصل سوم با عنوان مناسبات مشخص با دیگری از دو رویکرد و یک بحث شکل گرفتهاست. عنوان بخش چهارم کتاب ((داشتن- کردن (انجام دادن)- هستی است. بابک احمدی / سارترکه مینوشت /نشر مرکز/۱۳۸۳
آثار دیگر سارتر
دیدگاهی دارید؟