توضیحات
اثرات پنهانی تربیت آسیب زا
عبدالعظیم کریمی نویسنده کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا ، متولد سال ۱۳۳۵ و دارای مدرک دکترای روانشناسی است . ایشان در زمینه روانشناسی ، تعلیم و تربیت فعالیت می کند .
تاکنون مقالات و کتابهای متعددی پیرامون مسائل تربیتی و تربیت فرزند از زاویه توصیهها، عوامل، روشها، شرایط و زمینههای مثبت تربیتی با عناوین مختلف در قالب «چه باید کرد»، «چگونه تربیت کنیم» و… نگاشته شده است و خطاب اصلی این نوشتهها اولیاء و مربیان بودهاند تا با آگاهی از این زمینهها بتوانند در تربیت فرزندان موفق گردند، اما کمتر نوشته و یا کتابی مشاهده شده است که آسیبشناسی تربیت یا اثرات تربیت آسیبزا را از زاویه موانع، آفات و صدمات وارده از جانب اولیاء و مربیان که با قصد و نیت دلسوزانه برای تربیت نونهالان تلاش میکنند برملا سازد.
هسته اصلی کتاب اثرات پنهان تربیت آسیب زا ،بازنمایی آسیبشناسی روشهای تربیتی است، منظومهای از تحلیلهای متنوع مسائل تربیتی در رابطه با خانه و مدرسه است، که از نظر افشای آثار پنهان و غیر مستقیم آن می تواند هشداری تکان دهنده به عملکرد تربیتی اولیا و مربیان باشد.
براین اساس، عنوان “تربیت آسیبزا” در این کتاب جایگاه خود را باز مییابد و از موضع “آسیبشناسی تربیتی” پارهای از عوامل بازدارنده نظیر، آموزشهای صوری، عادتهای کلیشهای و مکانیکی، تشویق و تنبیه بیرونی، یاددهی های ضد یادگیری، مهارتدهی کاذبی و امنیت بخشی تصنعی را به معرض دید اولیا و مربیان قرار می دهد؛ چرا که مربیان قصد دارند که رفتارهای بزرگسالانه به بچه ها بیاموزند که این رفتارهای چون نمی تواند از طرف بچه ها تجزیه و تحلیل شود تبدیل به عادت دروغگویی ، تظاهر و ریاکاری می شود.
بنابراین آنچه را که برای درمان بکار می بریم خود درد افزاست؛ و هرچه برای آسایش می کوشیم خود افزایش دهنده ناامنی است، و به قول مولوی آنچه را که برای خاموش کردن شرارههای آتش بکار میگیریم خود مددیار آتش است.
کتاب صوتی اثرات پنهانی تربیت آسیب زا اثر عبدالعظیم کریمی را در ۱۱ قسمت با صدای زهرا اسکندری پور بشنوید.
دیدگاهی دارید؟