توضیحات
آموزش و پرورش ، عامل رشد یا باز دارنده ی آن ؟
پس از دهه یی پر از ذوق و شوق برای آموزش و پرورش ، یعنوان عامل اصلی رشد ، امروز سیاستهای سنتی که به بن بست رسیده اند مورد تردید قرار میگیرند و درباره ی مفهوم آنها سئوالات بسیاری مطرح میشوند گسترش و عدم تعادل مسلماً در زمینهی کمی محض ، جهش چشمگیر بوده است .
از سال ١ / ١٩۶٠ تا ۶٨ / ١٩۶٧ / شمار جمعیت مدرسه رو در جهان از ٣۵٠ به ۴٨٠ میلیون تن رسیده است. در این میان، سهم آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا ٢۶١ میلیون بوده و بسیار سریعتر از آمریکای شمالی و اروپا افزایش یافته است.
افزایش هزینه های سالانه آموزش و پرورش در آسیا ۱۳ ، در آفریقا ١۶ و در آمریکای لاتین بیش از ۲۰ بین سالهای ١٩۶۰ ت ١٩۶۵ بوده است. در سال ١٩۶۵ ، این سه قاره ٣/۴ تولید ناخالص ملی خود ، یعنی در حدود ١۵ ٢۵ ۱۰ تا ۲۰ هزینه های عمومی را ، صرف آموزش و پرورش کرده اند. بدیهی است که این گونه نرخهای رشد نمیتوانند بی نهایت ادامه داشته باشند اگر وضع را عمیقاً بررسی کنیم نامساعدتر از آنستکه بنظر میرسد :
کشورهای در راه رشد با ۷۰ جمعیت جهان ، فقط ۵۵ جمعیت مدرسه رو را در بر میگیرند و تقسیم این نسبت به حسب سطوح ،آموزش ۵٨ ابتدائی /۴۵ متوسطه و ۲۸ آموزش عالی را نشان میدهد تعداد دانش جویان در اروپا و آمریکای شمالی دوبرابرونیم بیشتر از بقیه جهان است
این کتاب را می توانید در سایت باشگاه ادبیات رایگان دانلود کنید.
دیدگاهی دارید؟