0

 

داستان شهربانو – بخش ۳ – سرگذشت شهربانو


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

از متن کتاب:
شهر استخر که اینک ویرانه های آن در نزدیکی شیراز افتاده و تخت جمشید نامیده می شود، یکی از بزرگترین شهرهای باستانی ایران است و در زمان شهنشاهی هخامنش پایتخت کشور بوده، چون روزگار شهریاری ساسانیان سر رسید.

هر چند استخر را آن آبادی و بزرگی پیشین نبود جز آنکه باز هم در ردیف دوم و بویژه جایگاه موبدان بزرگ و سرچشمه رازهای دینی و آئین بهی بود و همه مردمان آن کوره را بیاد شاهنشاهان هخامنش گرامی می داشتند و از چهار آتشکده نامی در ایران که یکی آذر فرهنگ بغ در خراسان، دومی آذرگشنسب آذربایجان بود، آتشکده سومین در ری و چهارمی در استخر جای داشت که رازگاه مغان شمرده شد. بهدینان از مرزهای دور دست کاروانها ساخته برای نیایش و ستایش بآنجا می شتافتند.

در کوهسار اطراف استخر، آبادیها و بستانهای زیبا و دلکش ساخته شده و بویژه دره ای که مجرای رودخانه موسوم به ( کور ) می باشد، بیش از همه دارای طراوت و پیوسته سبز و خرم است.
سمت راست این دره فرسنگی، دورتر از شهر، یک ده بزرگ و باغ دلگشائی روی تپه افتاده و دامنه آن تا کنار رودخانه می رسید.

این ده را مهشت می نامیدند؛ زیرا بانی آن در روزگار پادشاهی یزدگرد بزه کار بپایه مهین دستوری سرافراز گشته و بلقب (مهشت) که از والاترین لقب های دربار بود ملقب شده و همین مرد بزرگوار دیه های بسیاری آباد کرده بود و یکی از آنها ده مهشت بود که اینک بنواده او کشواد رسیده است…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

رحیم زاده صفوی

تعداد صفحات

256

حجم (مگ)

6.3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟