توضیحات
برای شناخت و درک تفکرات و عقاید جهان کنونی، مطالعه مآخذ و سرچشمههای آن لازم، بلکه واجب است.کاخ معرفت لابد معمارانی داشته است.در میان محققان جهان این اتفاق نظر هست که یکی از پیافکندگان و سازندگان این بنای جاوید-تفکر و معرفت-افلاطون حکیم است.
افلاطون در هیچ جای جهان ناشناخته نیست، اما شاید کمتر کسی پیدا میشود که او را از آثارش شناخته باشد.معمولا از طریق مطالعه کتابهای تاریخ فلسفه، با این حکیم عظیم یونان آشنا میشوند.ما ایرانیها در قرون سوم و چهارم پس از اسلام با افکار افلاطون آشنا شدیم و تا امروز بارها آثار وی به فارسی ترجمه شده است.ولی ترجمه کامل کتابهای او، با همّت نستوه دکتر محمد حسن لطفی برای نخستین بار در سال ۱۳۶۳ در چهار جلد و ۲۶۷۶ صفحه (چاپ دوم ۱۳۶۷) به جامعهعلمی ایران عرضه شد.
در اینجا، مروری گذرا داریم بر رساله های افلاطون از روی ترجمه یاد شده، که انصافا در انتقال ظرایف و دقایق سخنان افلاطون، هیچ کم و کسر باقی نگذاشته است و با الفاظ شیرین فارسی مفاهیم عالی حکمت افلاطون را به روانترین شکل ممکن بیان نموده است.
مجلد حاضر شامل رساله های زیر است ، که جلد چهارم از دوره آثار افلاطون چاپ ۱۳۶۷ خوارزمی است:
۲۹-قوانین
این کتاب در ۱۲ بخش قانون و جوانب آن را بررسی میکند.سقراط در این رساله حضور ندارد و به جای او یک آتنی(خود افلاطون)سخن میگوید.
کتاب اول:حالت طبیعی بین دول جنگ است یا صلح؟افلاطون میگوید:در جنگها جزئی از فضیلت (شجاعت)بروز میکند نه همه آن(سه فضیلت دیگر:حکمت، عفت، عدالت)
کتاب دوم:درباره تربیت جامعه و جوانان است.تفریحات مضر مثل میگساری باید از دسترس جوانان دور باشد.
کتاب سوم:آزادی مطلق موجب تباهی جامعه میشود و قانون بقای آن را تضمین میکند.درباره شیوه حکومت کوروش و داریوش و کمبوجیه با نظر تأیید بحث میشود.
کتاب چهارم:شهریار جامعه و سجایای او و اینکه قانون به مقدمه نیزا دارد بحث میشود.
کتاب پنجم:ویژگیهای مدینه فاضله بررسی و اشتراکی بودن اموال تأکید میشود، اما اشتراکی بودن زن و فرزند مطرح نمیگردد.
کتاب ششم:بیان قواعد حقوقی و جزائی و ازدواج و از این قبیل.
کتاب هفتم:پرورش کودکان، اهمیت بازی برای کودک و جامعه، محدودیتهای شاعری،
دیدگاهی دارید؟