0

 

راهنمای عملیات اجرایی آبخیزداری


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

گسترش روزافزون تقاضا از سوی انسان برای دریافت خدمات مورد نیاز موجب ایجاد فشارها و تغییراتی گسترده در ا کوسیستم و منابع طبیعی شده است. فعالیت های ناخردمندانه بشر، همگام با پیشرفت و استفاده از تکنولوژیهای نوین، عامل سرعت بخشیدن به این فشارها و تغییرات است. اجزای اصلی منابع طبیعی و اکوسیستم، آب، خاک و پوشش گیاهی بوده که بهره برداری و پایداری در هر کدام از آنان، علاوه بر وابستگی به وجود و توجه به دیگری، نیازمند توجه به واقعیتها، پتانسیل ها، شرایط حا کم بر آنان و اتخاذ تصمیمات و اقدامات مدیریتی متناسب با شرایط آنان است. این اجزا متحمل فشارهای زیادی بوده که در بیشتر موارد با عبور این فشارها از حد آستانه تحمل، خسارتها و تخریب های زیادی را به همراه داشته است. لذا بایستی در راستای ا کوسیستم و منابع طبیعی پایدار، از علوم و اقداماتی با دیدگاهی متناسب با حفظ و مدیریت آب، خاک و پوشش گیاهی باتوجه به شرایط حاکم بر آنان در جهت تامین سایر منافع پایدار بهره جست. در این میان علم آبخیزداری به عنوان علم مدیریت آب، خاک و پوشش گیاهی با مجموعه اقدامات و عملیات های مدیریتی خود، موجب دستیابی به این اهداف است.
این کتاب در چهار فصل با دیدگاهی مبتنی بر نحوه انجام عملیات اجرایی آبخیزداری به ارائه الگو و راهنمایی مناسب برای مکانیابی عملیاتها و افزایش کارایی اجرائیات در راستای کاهش فشارها و تغییرات ناشی از فعالیتهای بشری با هدف دستیابی به منابع طبیعی و اکوسیستم پایدار پرداخته است. که فصلهای آن به شرح زیر و با زبان و مفهومی ساده برای دانشجویان، کارشناسان، محققان و علاقمندان ارجمند گردآوری و تدوین شده است:
در فصل اول مفهوم، نقش و اهمیت آبخیزداری و عملیا تهای آن، بررسی و بیان می شود.
در فصل دوم انواع عملیات بیولوژیکی، اهداف، شرایط، نحوه و محل اجرای آنان بررسی و بیان می گردد.
فصل سوم انواع، اهداف، شرایط، نحوه و محل اجرای عملیاتهای مکانیکی را بیان می نماید و فصل چهار به انواع عملیاتهای بیومکانیکی، اهداف، شرایط، نحوه و محل اجرای آنان می پردازد.
در نهایت با تمام تلاش ها و بررسیهای لازم در جهت گردآوری و ایجاد همبستگی بین عناوین و مطالب، قطعا نگاشتههای کتاب خالی از اشکال، انتقاد و پیشنهاد نیست لذا امید است صاحب نظران این عرصه ها با راهنمایی و دلسوزی خود بر پربار نمودن کتاب و رفع مشکلات آن در آینده بیفزایند و همگان تلاش و کوشش ما را در ارائه اثری ماندگار، دعاگو باشند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سید پدرام نی نیوا
مریم محمدرضایی

تعداد صفحات

123

حجم (مگ)

1.7

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟