0

 

سیر و سلوک (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

سیر و سلوک

شماره بازیابی: ۸۵۹۷
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۲۵۵۲‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: سیر و سلوک [ نسخه خطی]
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن ۸ق.
قطع: ؛‏‫۸/۵*۲۱/۵سم. ۱۴۶گ. ۱۹س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز افتاده: النعمه و تنسی المصیبه کقول یوسف علیه السلام و قد احسن بی اذ اخرجنی من السجن و قیل الفتوه ان تاتیما و لاتری… .
۲انجام افتاده: … قال الانطاکی یشتاق الغائب و ما غبت عنه مذ و جدته قال النصرآبادی رحمه الله للخلق.
تزئینات متن:عناوین به مشکی درشت. صفحات مجدول به شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای بدون مقوا.
۲دارای حواشی مختصر.
۳برخی از برگ‌ها در صحافی جابه‌جا شده.
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: مولف اثر ناشناخته است.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ معرب.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱تصحیح شده؛ در هشت برگ آغازین اشعاری فارسی به خط حسین رضوی؛ در چهار برگ پایانی نیز اشعار متفرقه‌ای به خط همو و سه انشای پراکنده.
مشخصات اثر:
شکل و سجع مهر:
یادداشتهای تملک:
متن یادداشت:
مهر بیضوی «زینل»؛ مهر بیضوی «عبده محمد بن محمدسعید الرضوی».
تملک محمد بن محمدسعید رضوی به سال ۱۳۰۶ق.
یادداشتهای مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمایه های داخل اثر: مولف اشعاری به نقل از حسن بن علی الفقیه با عنوان انشدنی و سعید بن عبدالعزیز با عنوان انشدنا آورده و در دو مورد چند بیت شعر از خود با عنوان «انشدت» آورده است که عبارتند از: فقلت لاصحابی هی الشمس ضوءها قریب و لکن فی تناولها بعد، دخلنا کارهین لها فلما الفناها خرجناها کارهینا، ما للفراق رماه الیه منه به لا فرق الله ما بین المحبین، ان یوم الفراق قطع قلبی قطع الله قلب یوم الفراق در بحث فتوت که گویا باب نخست کتاب بوده و از آغاز افتاده، جمله‌ای فارسی به نقل از نوح مدینی آمده است بدین عبارت: «جوانمردی شش جیز است: جیم از جود است، و واو از وفاست، و الف از امانت است و میم از مروت است، و ر از رحمت است و دال از دیانت است، هر کس که این چیزها در صحبت ندارد او را از جوانمردی نصیب نیست». نویسنده از اهل تسنن است و آغاز بیشتر ابواب با عبارت «قال اصحاب اللسان» شروع می‌شود. برگ‌هایی از رساله تحفه السفره الی حضره البرره جلال‌الدین احمد نیز در برگ‌های پایانی کتاب با رساله ما مخلوط شده است که هر دو رساله به یک خط است و در نسخه حاضر فقط مقداری از باب پنجم و هفتم و نهم به صورت پراکنده آمده است. این عناوین در کتاب آمده: باب فی لیس الصوف و المرقعات، الفراق، الانس، النیه، الاخلاص، صفه الاولیاء، المشاهده، الاشارات، الانابه، الصدق، الحکمه، الاعتصام، الیقین، التقوی، معرفه النفس و مخالفتها، ذکر القلوب، التوبه، الخوف، الرجاء، الوفاء، الرضا، الزهد، المراقبه، الحیاء، التوکل، التفکر، التواضع، الورع، المروه، ادب النفس، حسن الخلق، الحلم، المداراه، القناعه، ذکر الجوع.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۲۸، صفحه ۱۴۵ – ۱۴۶٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: رساله‌ای است در تصوف و سیر و سلوک مشتمل بر چندین باب که از بزرگان صوفیه در آن بسیار نقل کرده است که نام این افراد در آن دیده می‌شود: ابوعلی رودباری، امام صادق (ع)، اما حسن بن علی (ع)، جعفر مغازلی، محمد بن منصور طوسی، ابویعقوب خیاط، ابن عطاء رویم، ابن ابی الجواری، ابوسلیمان دارانی، ابوعبدالله صوالی، یوسف بن الحسین، ابوعبدالله انطاکی، محمد بن واسع، سهل بن عبدالله متقی، ابوعبدالله رملی، ابویعقوب نهرجوری، محمد مقدسی، علی بن عبدالرحمن، محمد بن علی حسنی موصلی، ابوبکر وراق، ابویعقوب مکفوف، محمد بن علی کتانی، شمیط بن عجلان، سلیمان راسبی، سهل بن عبدالله تستری، بکر بن عبدالله مزنی، ثابت بنانی، محمد بن سعید مروزی، ابوعثمان جریری، ابوجعفر نیشابوری، حسن بن هانی، ابوسعید قرشی، خلیل بن احمد، یوسف بن الحسین، فتح بن شخرف، عبدالله بن محمد رازی، شاه کرمانی، ابوالقاسم الحکیم، ابوعلی جوزجانی، انکاکی، مطرف بن عبدالله، علی بن سعید قطان، سمنون بن الحسین، بندار بن ا لحسین، ابوعبید بناجی، شاه بن شجاع، حارث محاسبی، عمرو بن عثمان مکی و…
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): عرفان
محل و شماره بازیابی: ۱۷۴۳۸۱

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

50

حجم (مگ)

10

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟