0

 

پس از سقوط: سرگذشت خاندان پهلوی در دوران آوارگی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

از پیشگفتار ناشر:
کتاب حاضر خاطرات احمد علی مسعود انصاری از خویشاوندان فرح دیبا و دوست نزدیک و مشاور مالی رضا پهلوی – پسر شاه معدوم – است، که در سال گذشته اختلاف مالی وی و ولیعهد سابق ایران در مطبوعات غرب بازتاب یافت.

شدت این درگیری تا بدان حد بود که رضا پهلوی برای پیشبرد دعوی خود در دادگاه فدرال آمریکا مجبور به انکار ملیت ایرانی خود شد و این امر بحثهای شدیدی را در محافل وابستگان رژیم گذشته در اروپا و آمریکا برانگیخت.

ظاهراً این اختلاف انگیزه ای برای گسست مسعود انصاری از خانواده پهلوی شد و تا بدانجا امتداد یافت که وی به نگارش و نشر این خاطرات پرداخت و طی آن اسرار و ناگفته های بسیار را از دوران حضور خود در این خانواده فاش نمود. خاطرات احمد علی مسعود انصاری شامل چهار بخش است:
در بخش نخست نویسنده به رابطه خویشاوندی خود با فرح دیبا و چگونگی پیوندش با دربار پهلوی می پردازد و شرح می دهد که این پیوند تا بدانجا توسعه یافت که وی در سالهای ۱۳۵۰ در زمره همراهان جوان بزم خصوصی شاه قرار گرفت. او در این بخش می کوشد تا بر اساس دیده ها و شنیده های خود به تبیین علل سقوط رژیم پهلوی بپردازد. آنچه به این بخش از خاطرات اهمیت میدهد. موقعیت ویژه نویسنده و حضور وی در «محفل خصوصی شهبانو» است.

می دانیم که در واپسین سالهای سلطنت محمدرضا پهلوی، این باند دارای تاثیر جدی در شنون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور بود و با گذشت زمان نفوذ فرح و اطرافیان او عمق بیشتر یافت. معهذا تاکنون چنان که بایسته است به نقش «باند فرح» در تاریخ سلطنت پهلوی پرداخته نشده و از این زوایه بنظر می رسد که خاطرات احمد علی مسعود انصاری می تواند سندی دست اول به شمار رود.

به دلیل تعلق به همین «کانون»، و لاجرم شناخت بیشتر از آن است که نویسنده در تحلیل حوادثی که منجر به سقوط سلطنت شد بر نقش فرح و اطرافیان او – بویژه رضا قطبی – تاکید می کند و فرهنگ «لیبرالی» این محفل و تاثیرات آن را بیان می دارد…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

احمد علی مسعود انصاری

تعداد صفحات

401

حجم (مگ)

4.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟