0

 

پوپر و دموکراسی

توضیحات

پوپر و دموکراسی: نقد و بررسی نظرات کارل پوپر در باب دموکراسی

در فصل نخست کتاب با عنوان ‘کارل پویر و دموکراسی’ ابتدا تعریف و بعضی از مدل‌های دموکراسی بررسی شده است سپس نظریه‌ی دموکراسی کارل‌پوپر توصیف می‌گردد. در ادامه‌ی این فصل نظریه‌ی دموکراسی پوپر با مدل‌های دموکراسی مورد نظر، متفکرانی نظیر شومپیتر، دال، هایک و پولانزانس مقایسه شده تا نقاط ضعف و قوت مدل دموکراسی پوپر روشن شود.

در انتهای فصل نیز به نقد و ارزیابی نظریات کارل پوپر در باب دموکراسی پرداخته می‌شود. در فصل دوم، با عنوان ‘مبانی ریشه‌ها، نظریه‌ی دموکراسی کارل پوپر’ ابتدا مبانی فلسفی نظریه‌ی دموکراسی وی بررسی شده و سپس شرایط عینی شکل‌گیری نظریه‌ی او که بیشتر به اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی اروپا از اوایل قرن بیستم تا پایان جنگ جهانی دوم پرداخته تجزیه و تحلیل می‌شود و در انتها نیز مبانی نظریه‌ی دموکراسی پوپر نقد و ارزیابی می‌شود.

در فصل سوم با عنوان ‘تاثیر معرفت‌شناسی کارل پوپر بر آرای سیاسی وی’ به بررسی نظریه‌ی معرفت‌شناسی یا روش‌شناسی پوپر پرداخته می‌شود، سپس تاثیر معرفت‌شناسی پوپر بر نظریات سیاسی و هم‌چنین تاثیر این معرفت‌شناسی بر مدل دموکراسی وی تجزیه و تحلیل شده تا ارتباط معرفت‌شناسی و نظریات سیاسی پوپر خصوصا نظریه‌ی دموکراسی او معلوم گردد.

در پایان این فصل نیز نظریه‌ی معرفت‌شناسی و تاثیر آن بر نظریه‌ی دموکراسی پوپر تشریح شده است در فصل چهارم با عنوان ‘تبعات نظریه‌ی دموکراسی کارل پوپر’ پیامدهای برخی از اصول معرفت‌شناسی پوپر که موثر بر نظریه‌ی دموکراسی اوست تجزیه و تحلیل می‌شود؛ سپس اثرات برخی از اصول دموکراسی پوپر از جمله پیش‌فرض‌های دموکراسی، شیوه‌ی نگرش پوپر به دموکراسی و نقش حمایت‌گری دولت و نظام حزبی آرمانی پوپر بررسی می‌گردد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

نصرالدین نانسی حسین هرسیج

حجم (مگ)

10.1

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

283

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟