0

 

گذر از جهان اسطوره به فلسفه

توضیحات

نویسنده کتاب در پیشگفتار کتاب خود آورده است:
نوشتاری که در برابر شما قرار دارد، درنگی است بر مسیر انسان از جهان اسطوره به عرصه فلسفه در یونان باستان. با اینکه در چند سال اخیر کتاب‌ها و نوشتارهای پراکنده بسیاری درباره اساطیر و خاستگاه آن به زبان فراسی منتشر شده است، هنوز هیچ یک از آنها به رابطه اسطوره و فلسفه نپرداخته‌اند.

مناسبت این دو را شاید بتوان از تاریک‌ترین و ناشناخته‌ترین و در عین حال مشکل‌ترین عرصه‌های پژوهش به شمار آورد. از این رو، نوشته حاضر را می‌توان واپسین رویکرد به این موضوع و حرف آخر در این باب به حساب آورد. بدیهی است که بحث درباره اسطوره از قرن‌ها پیش همواره ذهن پژوهندگان را به خود مشغول داشته است و هر یک بر پایه مکتب فکری و دیدگاه خود به پژوهش دست یازیده‌اند.

از این رو، درنگ و کاوش در رویکردهای آنان، ما را در درک چند و چون نگاه‌شان یاری می‌کند و نیز قوت و ضعف استدلال‌هایشان آشنا می‌سازد و سامان اندیشه آنها را بر ما معلوم می‌دارد.
کتاب گذار از جهان اسطوره به فلسفه در هشت فصل پگاه اندیشه فلسفی، تولد اندیشه فلسفی در آثار هزیود و تالس، حاکمیت لوگوس در فلسفه یونان، پارمنیدس و هستی، زمان اساطیری و زمان فلسفی، شباب فلسفه و نقش اسطوره، رویکرد افلاتون به اسطوره و ارسطو و اسطوره تالیف شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

محمد ضیمران

حجم (مگ)

6

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

138

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟