0

 

آداب الحرب و الشجاعه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب فوق بر خلاف نامش که با لغات عربی ترکیب یافته از متون فارسی قرن ششم است که حاوی داستان های پند آموز از سیره ؛ شخصیت و زندگی بزرگان و شهیران تاریخ و نیز به راه و رسم جنگاوری و شکار و چوگان بازی و … می پردازد.
یکی از کتابهایی که در نوع خود بی مانند است کتاب آداب الحرب و الشجاعه است دربارۀ رسوم جنگاوران و صف آرایی و مسائل مربوط بدان از قبیل انواع سلاحهایی که در قدیم به کار می رفته است و نحوۀ تربیت اسب و معالجه بیماری اسب و نحوۀ فرماندهی لشکر و سپاه و فرهنگ و دانش حرب و اینگونه موضوعاتی که مربوط به سلحشوری و شجاعت است.
اندر آنچه استادان بزرگ کار دیدۀ تجربه یافته ساخته اند از سلاحها و چیزهای دیگر، چون: گوی و چوگان و گوی شاهنامه پهنه و سنگ برداشتن و زور آزمودن و کشتی گرفتن و جنگ مشت کردن و سنگ فلاخن انداختن و لت بازی کردن و چک انداختن و آنچه بدین ماند از بهر کاری و فایده ای ساخته اند و فایده گوی پهنه انداختن و گرفتن، آنست که دست در حرب روان شود و انگشتان بر پهنه تاودار شود و از بسیاری انداختن و برگرفتن گوی، دیدار تیز شود از نظر کردن به دقت چوگان زدن.
چون گوی پرتابی آید از آن حذر باید کرد و سنگها که از حصار آید از منجنیق۶ عراده و فلاخن، چون چشم مردم بر گوی پهنه خو کرده باشد، اندازۀ آمدن آن بداند که کجا خواهد افتاد و از آن پرهیز تواند کرد و جز این اندر پهنه سخن بسیارست چون:
اندام نرم شدن و نظر تیز بین شدن و دست راست شدن و آنچه بدان ماند…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

فخر مدبر

مترجم

مصحح:

احمد سهیلی خوانساری

تعداد صفحات

586

حجم (مگ)

6.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟