توضیحات
مو توانا: کتاب کار اضطراب برای کودکان
در کتاب حاضر، بهکارگیری آن دسته از راهبردهای مقابله با ترس که سبب افزایش قدرت شناسایی و پردازش پاسخهای هیجانی مفید برای پسری به نام مانی میشوند، مطرح تا عملکردهای سازندهتر و ارزشمندی را به دنبال داشته باشد. در این خصوص هشت راهبرد مؤثر برای مقابله با هیجانهای ناخوشایند وجود دارد که شامل؛ ابراز وجود، فاصله گرفتن، خویشتنداری، طلب کردن حمایتهای اجتماعی، پذیرش مسئولیت، راهبرد گریز اجتناب، حل مسئله بهصورت برنامهریزیشده، و ارزیابی مجدد و مثبت هستند.
در این داستان مانی بهتر میتوانست با شرایط دشوار مقابله کند، چه با روش حل مسئله و چه با روشهای دیگری مانند ابراز وجود، توسل به اقدامات رفتاری جهت دستیابی به تجربیاتی با پاداش بیشتر، یا ارزیابی مجدد موقعیت مربوطه، آنگاه هیجانهای ناخوشایند وی نیز کمتر تشدید میشدند. در ادامه مانی برای حل مشکلات و درک درست احساسات خوشایند خویش با بهکارگیری زنجیره شگفتانگیز بدن ذهن احساسات و انجام تمرینهای مربوط بهتدریج احساسات منفی را کنار گذاشته و به خودکنترلی میرسد.
یادداشت نویسنده:
این کتاب به منظور کنترل اضطراب در کودکانی نوشته شده است که در دامنه سنی پنج تا یازده سال قرار دارند. داستان اصلی کتاب مستقیماً با مفاهیم تخصصی بخشهای عملی آن ارتباط دارد؛ با این حال بخش داستانی آن میتواند به تنهایی منبعی باشد برای افزایش درک کودکان در این اثر، مفاهیم ملموس و ساده شده تا کودکان راحت تر مطالب را درک کنند.
هر کودکی که از این کتاب استفاده میکند نیازمند راهنمایی و نظارت یکی از والدین مشاور مربی و یا سایر افراد متخصص در این زمینه است. نباید از کودکان انتظار داشت بتوانند تنها و بدون راهنمایی از این کتاب استفاده کنند اگرچه مفاهیم کتاب تا حد ممکن ساده شده اند تا کودک بتواند به تنهایی نیز از آن استفاده کند؛ با این حال به منظور بهره مندی از فواید کتاب و اطمینان از اثر بخشی آن، نظارت فردی بزرگسال و متخصص پیشنهاد میشود همچنین زبان این اثر بسیار فراگیر است. به عنوان مثال ارجاعهای مختلفی برای ارائه دادن مفهوم «نگرانی استفاده شده است در سرتاسر کتاب برای اشاره به اضطراب» از عبارت احساسهای بزرگ استفاده شده است. این کار به کودکان اجازه میدهد تا تعابیر خاص خودشان را از احساس اضطراب با آنچه در کتاب ذکر شده منطبق کنند. برای برخی کودکان اضطراب به معنی عصبانیت است یا برای برخی به معنی غمگینی شدید. اگرچه اصطلاح احساسهای بزرگ بسیار گسترده است فردی که راهنمای کودک است لازم است در عین حال که روی ریشه اضطراب کودک متمرکز است به او کمک کند تا ارتباط بین این حالات هیجانی را شناسایی کند.
رهنمودهای اصلی این کتاب برای مدیریت اضطراب در کودکان، جذابیت درگیر کردن کودک و برقراری رابطه دوستانه با اوست مفاد به کار گرفته شده در این کتاب برای کودکانی که از اختلالات اضطرابی رنج میبرند نمیتواند به تنهایی جایگزین خدمات مشاوره ای و خدمات سلامت روان باشد، اما میتواند همزمان با آن به کار گرفته شود.
دیدگاهی دارید؟