توضیحات
به یاد فرامرز بهزاد، مترجم نمایشنامه «استنطاق»، که همین روزها از میان ما رفت
«استنطاق» پیتر وایس، از کلاسیکترین نمونههای نمایشنامه مستند است. کلاسیک، به این معنا که ادبیات نمایشی بسیاری از قراردادها و اصول نمایشنامهنویسی مستند را مدیون این نوشته وایس است. نمایشنامهنویسی مستند پس از وایس، شاید از بسیاری از این قراردادها گذشته باشد، اما هرگز نمیتواند آنها را نادیده بگیرد.
«استنطاق» در حقیقت گزارشی است از محکمههای برگزارشده برای عوامل کشتار قربانیان اردوگاه آشوویتس، در آلمان. عواملی که هیچکدام فرمانده یا تصمیمگیر اردوگاه مرگ نبودند، اما وظایف عملیاتی آن را بر عهده داشتند؛ مسئول اسمنویسی، راهبر قطار، تأمینکننده وسایل یا کارهای خرد دیگری از این دست. عواملی که همه کارهایی کوچک کرده بودند که جزئی از فاجعهای بزرگ بود.
دیدگاهی دارید؟