0

 

اسلام رادیکال؛ مجاهدین ایرانی (صوتی)

این کتاب به دلیل قوانین سایت قابل دریافت نیست.


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

اسلام رادیکال؛ مجاهدین ایرانی

کتاب اسلام رادیکال، مجاهدین ایرانی پژوهشی است در تاریخ معاصر ایران. این کتاب از و بخش تشکیل شده است. بخش نخست تاریخ ایران از دوران پهلوی تا انقلاب اسلامی و سقوط شاه. بخش دوم جستارهایی درمورد دولت موقت ایران پس از انقلاب، مجاهدین خلق، بنی‌صدر، دکتر علی شریعتی و ایده‌های او و همچنین نوشتارهایی درمورد حزب توده و مارکسیست‌ها می‌باشد.

کتاب اسلام رادیکال، مجاهدین ایرانی، با رویکردی انتقادی، دوران ستم‌شاهی و نقاط قوت و ضعف نظام آخوندی و نیز جریان­های سیاسی حاضر در انقلاب را به تفصیل کاویده و پاسخگویی به پاره‌ای از مهمترین سوالات سیاسی مربوط به برپایی انقلاب در ایران را مد نظر قرار داده است:
» طی سال­های اخیر، مباحث دامنه داری حول این موضوع وجود داشته که آیا انقلاب اسلامی سال ۹ – ۱۹۷۸، اجتناب ناپذیر بود؟ کسان بسیاری مدعی­اند که اگر مثلا این حادثه، یا آن رویداد، اتفاق نمی­افتاد، از انقلاب اجتناب می­شد و انرژی آن در جهت دیگری کانالیزه می­گردید. گفته می­شد اگر فقط، واشنگتن، فلان پیام را داده بود یا فلان پیام را نمی­داد، اگر فقط، شاه کمتر اهل مصالحه بود و بیشتر سرکوب می­کرد، و یا کمتر سخت می­گرفت و انعطاف بیشتری نشان می­داد، و بالاخره اگر، برای تهیه­ی سلاح­های سوپرمدرن، کمتر خرج می­کردند و به جای آن، وسایل و ابزار کنترل تظاهرات می­خریدند، انقلاب نمی­شد.
این گونه ادعاها و استدلال­ها، اگرچه جالب توجه­اند، اما یک حقیقت محض را نادیده می­گیرند و آن این که رژیم پهلوی، سال­ها قبل از انقلاب، به طور ساختاری ضعیف، از جامعه ایزوله، و به لحاظ سیاسی نیز خود را با توده­ی مردم، بیگانه ساخته بود. رژیمی بود به وضوح بدون حمایت اجتماعی و در نتیجه متزلزل و مستعد پذیرش انقلاب.»

توضیحات تکمیلی

نویسنده

یرواند آبراهامیان
مترجم: فرهاد مهدوی

مترجم

بنیتا

گوینده

ف. ایرانی

حجم (مگ)

246

مدت زمان (دقیقه)

780

دیدگاهی دارید؟