0

 

اقتصاد پنجاه و هفتی ها


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

گفتگو با یک مصدقی چپ؛ سید ابوالحسن بنی صدر

«اقتصاد سرمایه داری ویرانگرترین نظام اقتصادی است که بشر تا کنون به خود دیده است. این امری است که امروز دیگر طرفداران نظام سرمایه داری نمیتوانند انکار کنند به تخریب محیط زیست توسط اقتصاد سرمایه داری .بنگرید به حجم سرمایه گذاریهایی که در قمار و قمارخانه ها انجام میشود توجه کنید به منابع طبیعی و معدنی کره زمین نگاه کنید که در حال ته کشیدن است به این نابرابری شگرف و بی سابقه در تاریخ بشری توجه کنید.

یک درصد انسانها به اندازه ۹۹ درصد انسانها ثروت اندوخته اند. اگر شما اینها را رشد میدانید و از کشورهایی نام میبرید و می گوید این کشورها با توسل به شیوه های سرمایه داری به رشد دست پیدا کرده اند خب من با این گونه رشد موافق نیستم اگر می گویید این چیزها رشـد اسـت، مـن بـا ایـن موافقـم نیســتم.
این موضع اصولی من راجع به سرمایه داری است، البته چین اقتصادی است که سربرآورده و همین الان آقای ترامپ زور میزند که از زیر بار سلطه مالی چین برهد. الان آمریکا بیشترین بدهی را به چین دارد چین بیشترین مطالبات را از آمریکا دارد.
اگر تمام مردم کره زمین نه به اندازه افراد طبقه متوسط آمریکا بلکـه بـه انـدازه طبقه متوسط شهروندان اروپایی مصرف کنند مثلا مانند فرانسویها یا آلمانیها زندگی و مصرف کنند به منابعی ۵ برابر کره زمین نیاز است. تخریب کامل محیط زیست هم از پیامدهای چنین مصرفی است. یعنی توسعه با الگوی سرمایه داری عملا ناممکن است》.
آنچه خواندید بخشی از مصاحبه جناب الیاسی با ابوالحسن بنی‌صدر است؛ در بخشی از مصاحبه می‌گوید من مارکسیست‌ها را هم راست می‌دانستم ولی خودم را چپ! اقتصاددان ما هنوز از مفهوم منبع و ذخایر طبیعی خبر نداشت ولی می‌خواست طرحی نو در اندازد. نقل از بازرگان است که درباره قائم مقام رهبری در آن روزها می‌گفت کاش عمر امام آنقدر طولانی باشد که نوبت به رهبری ایشان نرسد.

احتمالا باید خوشحال باشیم که ریاست جمهوری این بزرگوار هم ادامه پیدا نکرد؛ وقتی دکتر غنی‌نژاد می‌گفت ابتدای انقلاب تعدادی متاثر از اندیشه چپ می‌خواستند کشور را یک لقمه کنند به برخی برخورد. والله اعلم.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مهدی الیاسی

تعداد صفحات

273

حجم (مگ)

2.6

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟