0

 

الصافی فی شرح الکافی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

الصافی فی شرح الکافی (از: ملا خلیل بن غازی قزوینی)

شماره بازیابی: ۴۸۵ط
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۴۲۱۲‬
زبان اثر: Per
عنوان و نام پدیدآور: الصافی فی شرح الکافی [ نسخه خطی]/ از: ملا خلیل بن غازی قزوینی
کاتب: : کاتب: محمدکریم بن محمدنبی شهریاری
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: مورخ ۱۰۷۲ق.
نام خاص و کمیت اثر: ۳۴۵ برگ، ۳۰ سطر
قطع:
؛‏‫۲۰*۳۰سم‬
؛رحلی.
یادداشتهای کلی: شرح فارسی شامل دو مجلد در هند به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱کتاب الطهاره: بسمله الحمدلله… اما بعد چون فقیر حقیر (مولف) بیاری توفیق الهی و فرمان حضرت ظل اللهی… اصل کتاب الطهاره شرح الطهاره بفتح تاء مصدر باب حسن و نصر.
۲کتاب الطهاره: مثل آنچه گفتی پس آب را خریداری کردم و وضو ساختم و خوشحال نمی‌کند مرا عوض آن وضو ساختن مال بسیار.
۱کتاب حیض: بسمله الحمدلله… و بعد چون فقیر (مولف) نامور شد به شرح کافی ثقه الاسلام… و به انجام رسید شرح کتاب العقل و کتاب التوحید… شروع نمود در شرح کتاب الحیض که کتاب نهم است بتاریخ شهر شوال… اصل کتاب الحیض شرح کتاب نهم از سی و سه.
۲کتاب حیض: میریخت بر او آب را برای ازاله نجاست و مانند آن بر حالی که آنزن حایض بود و میداد بنبی علیه السلام محل سجده را.
۱کتاب الجنایز: الحمدلله… و بعد چون فقیر (مولف) نامور شد… اصل کتاب الجنایز شرح الجنایز بفتح جیم و نون و الف و همزه.
۲کتاب الجنایز: تمام شد کتاب جنایز از کتاب کافی ابی جعفر… و سپاس الله راست که صاحب کل اختیار هر کس و هر چیزست و بعد از آن می‌آید کتاب الصلوه تم شرح کتاب الجنایز.
۱کتاب الصلوه: حمدا لجاعل الصلوه عمادا للاسلام تعظیما للصلوه علی محمد (ص) و بعد چون نواب همایون اشرف اقدس… بالمشافهه… مامور ساخت داعی دولت قاهره.
۲کتاب الصلوه: درود کناد الله تعالی بر محمد و آل محبوبان او که پاکیزگانند و در عقب آن می‌آید کتاب الزکوه.
تزئینات جلد:تیماج قرمز فرسوده.
نوع کاغذ:فرنگی.
ماخذ فهرست: جلد ۱/۲۴، صفحه ۳۱۸ – ۳۲۰٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ آمیخته به نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱نسخه حاضر با نسخه‌ای که گواهی مقابله مولف بر آن بوده مقابله شده است و ذیل پایان کتاب الطهاره چنین آمده: «هو قوبل مع الاصل ام النسخ التی فی هو امشها خط الشارح طاب ثراه و فی آخرها بخطه ما صورته: قوبل مع المسوده و صحح الا ما زاغ عنه البصر فی آخر شوال سنه ۱۰۶۹ و کان الفراغ عصر یوم الخمیس ثانی شهر ذی القعده الحرام سنه ۱۰۹۵».
مشخصات اثر: یادداشت وقف:
متن یادداشت: صفحه ۱۰۲ نسخه حاضر مشتمل بر وقف‌نامه‌ای است مورخ ۱۰۹۲ از مهدی فرزند حاج محمدکاظم که طی آن، مجلد حاضر و تعدادی دیگر از مجلدات همین کتاب و سایر کتب معمول حوزوی بر عالمان و طلاب قزوین وقف شده است. عین این وقف نامه در صفحات ۳۴۴ و ۱۵۶ نسخه تکرار شده است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: نک: الذریعه، ۱۵/ ۴؛ فهرست، ۶/ ۳۵ و ۲۶/ ۲۵ و ۳۵/ ۱۲۸، ۴۰۹ و ۳۷/ ۳۵ – ۳۷٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: شرحی است فارسی بر اصول کافی. مولف آن را در قزوین و به نام شاه عباس دوم نگاشته است. مولف نیز شرحی به عربی بر کافی دارد به نام الشافی. این نسخه مشتمل است بر کتابهای طهارت، حیض، جنایز و صلوه.
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): حدیث

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

257

حجم (مگ)

79

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟