0

 

الظرائف و اللطائف (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

الظرائف و اللطائف (از: ابومنصور عبدالملک بن محمد بن اسماعیل ثعالبی نیشابوری)

شماره بازیابی: ۳۱۳ط
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۴۰۷۵‬
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: الظرائف و اللطائف [ نسخه خطی]/ از: ابومنصور عبدالملک بن محمد بن اسماعیل ثعالبی نیشابوری
کاتب: : کاتب: یوسف بن نعمان
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: مورخ ۷۲۲ق.
نام خاص و کمیت اثر: ۱۰۶ برگ، ۱۵ سطر
قطع: ؛‏‫۱۲/۵*۱۸/۵سم‬.
یادداشتهای کلی: این اثر به سال ۱۲۹۶ در بولاق و ۱۳۰۷ در قاهره چاپ شده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱بسمله و حمدا حمدا لخالق الخلق باسط الرزق و صلوه علی الصادق بالحق محمد رسوله الداعی الی الصدق… ثم ان هذا کتاب دلنی ما استسعدت به من الخدمه و استشعرته من شکر النعمه.
۲الغوث من شهر الصیام قد صارلی مثل اللجام ما ان امتع بطعام و بالندامه و المدام.
تزئینات متن:عناوین به شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای فرسوده با ترنج.
نوع کاغذ:سمرقندی.
ماخذ فهرست: جلد ۱/۲۴، صفحه ۲۱۸ – ۲۲۰٫
وضعیت استنساخ نسخه: صفحه دوم نسخه شرح حال ثعالبی را به نقل از وفیات الاعیان به خط نستعلیق پخته در بر دارد. پشت برگ آغاز، نام کتاب و نویسنده به خط کاتب دیده می‌شود؛ پشت برگ پایانی، ابیاتی از سعدی به خط نسخه کهن دیده می‌شود.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱وی از ندیمان یا غلامان ویژه امیر نجم‌الدین غازی ملقب به السعید، هفتمین پادشاه سلسله ارتقه ماردین (۶۳۷ – ۶۵۸) بوده است که ا ین نسخه را از روی نسخه شخصی امیر مذکور نوشته و در پایان نسخه به این موضوع اشاره می‌کند؛ یادداشت زیر بر اولین برگ الحاقی نسخه به خط مرحوم فرهاد میرزا معتمدالدوله دیده می‌شود: «این کتاب را مرحوم حاجی میرزا آقاسی که در سنه ۱۲۴۵ هجری به زیارت بیت الله الحرام مشرف شد برای مرحوم فرمانفرما طاب ثراه ارمغان آورده بود. مرحوم معظم الیه این کتاب را سفرا و حضرا همراه داشت و اشعار فارسی و عربی به خط خودشان است که در حواشی کتاب مرقوم فرموده‌اند. پس از وفات مرحوم فرمانفرما مرحوم حسام السلطنه اخوی با چند جلد کتاب این کتاب را به قیمت از ورثه برداشت و پس از وفات ایشان روز جمعه ۱۶ شعبان سنه ۱۳۰۰ هجری که کتابهای اخوی را قرعه می‌زدیم به هشت یک نواب عالیه افتاد و ایشان بمن نیاز کردند و از دو برادر بزرگوار نزد من یادگار است خداوند عزوجل هر دو را غریق رحمت کند. از وفات مرحوم حسام السلطنه هر قدر بنویسیم بنان و بیان یاری نخواهد کرد «سفر تو کردی و من در وطن غریب شدم» و انا العبد العاصی فرهاد بن ولیعهد طالب ثراه ذهب الذین احبهم و بقیت مثل السیف فردا».
مشخصات اثر: شکل و سجع مهر:
متن یادداشت: در حاشیه فوقانی صفحه ۷، مهر دایره‌ای کهنه‌ای دیده می‌شود.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: نک: معجم المطبوعات، ۱/ ۶۵۶٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: وی این کتاب را در مدح اشیا و ذم آنها پرداخته است. اول فصلی در مدح یک موضوع سخن می‌گوید. سپس فصلی دیگر زشتی‌های همان امر را بر می‌شمرد. اثر حاضر مجموعا ۱۵۸ باب است. نویسنده در دیباچه، کتاب را به امیر عباس مامون بن مامون خوارزمشاه اهدا می‌کند. در فهارس مشهور آثار ثعالبی نامی از این اثر برده نشده است.
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): اخلاق

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

114

حجم (مگ)

26

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟