توضیحات
انوار البصائر=لب اللباب و فصل الخطاب(حسن بن محمد (قرن ۱۳ و اوایل ۱۴ق).)
شماره بازیابی: ۳۳۸۵
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR۱۰-۲۰۷۶۸
زبان اثر: عربی
عنوان و نام پدیدآور: انوار البصائر=لب اللباب و فصل الخطاب/ حسن بن محمد (قرن ۱۳ و اوایل ۱۴ق).
کاتب: حسن بن محمد
تاریخ کتابت: قرن ۱۳ یا اوایل ۱۴ق.
قطع: خشتی. ۱۷*۲۲سم. ۱۳۲ص. ۱۵س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱الحمدلله رب العالمین… اما بعد فهذا هو الجزء الرابع من مقدمه – کتابنا الموسوم بانوار البصائر و هو فی نفسه من الذخائر اذکر فیه المسائل – الکلامیه مشتملا علی ابواب مسمی بلب الالباب و فصل الخطاب فاقول و انا احقر العباد حسن بن محمد… .
۲… و کسلب جمیعها و کسلب الجوهریه و العرضیه اجمع خاص بالواجب اذا کان بالنهج المذکور.
نوع کاغذ:فرنگی الوان.
تزئینات جلد:پارچه گلدار.
۲در برخی از برگهای حواشی شکلهایی (به مناسبت مطلب) ترسیم شده.
حاشیههایی از مولف در کنار صفحات و یا بر کاغذهایی الصاقی به قطعهای مختلف، به فارسی و عربی نوشته شده.
کنار برخی از برگها وصالی شده.
جلد مندرس است.
باب اول. امور عامه، دارای ۵ فصل (و هر فصل دارای چند اصل) فصل اول. وجود. فصل ۲٫ ماهیات. ۳٫ ترکیب. ۴٫ وحده و کثره. ۵٫ عله و معلول.
باب دوم. جواهر و اعراض، دارای یک تمهید و چهار فصل.
فصل ۱٫ عقل. ۲٫ نفس. ۳٫ اجسام. ۴٫ اعراض.
باب سوم. الهیات دارای ۲ فصل.
فصل ۱٫ فی معرفه الصانع. ۲٫ فی صفاته تعالی (دنباله ابواب و فصول در نسخه حاضر وجود ندارد و چنین پیداست که کاتب آن را ننوشته است.
در یکی از فصلهای باب دوم یک «اصل» را به سخن در حرکت جوهریه اختصاص داده و اشارهای کوتاه به اقوال و ادله مطلب و نظر خود (اثبات حرکت جوهری) دارد اما از صدرالمتالهین یا دیگری نام نیاورده است.
وی فلسفه را تا آنجا که با شرع موافق است قبول دارد و در ذیل آخرین فصل از باب دوم گوید: «مباحث این کتاب بر طبق قاعده نوشته شده و تنها هر مطلب که موافق شریعت است مورد اعتقاد نویسنده است» و در آغاز باب سوم گوید: «در باب الهیات تنها اصول عقاید موافق مذهب ائمه شیعه آورده میشود».
در دانشگاه نسخهای است از این کتاب اما آغاز و انجام و خصوصیات آن به درستی شناسانده نشده است.
این کتاب دارای چند باب است و هر باب چند فصل و هر فصل چند اصل در نسخه حاضر تنها سه باب است.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۲مولف خود بر این کتاب حاشیههایی دارد که با نشان «منه» یا «منه دام ظله العالی» در نسخه دیده میشود.
یادداشت عملیات: برخی از سطور حک و اصلاح شده.
یادداشتهای مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمایه های داخل اثر: دارای چند باب و هر باب دارای چند فصل و هر فصل دارای چند اصل به شرح زیر است:
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه ۴۵۲۳-۴۵۲۴٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: از دیباچه کوتاه کتاب استفاده میشود که مولف کتابی تالیف کرده (شاید در فقه) که مقدماتی دارد و جزء چهارم مقدمه آن (کتاب حاضر) در کلام و اصول عقاید است آمیخته به مباحثی از فلسفه و این، بخش خود نام جداگانه لب اللباب و فصل الخطاب دارد (و شاید دیگر اجزاء مقدمه نیز هر یک نامی جدا دارند).
عنوانهای گونه گون دیگر: لب اللباب و فصل الخطاب
تاریخ: ۲۰۱۳۱۰۳۰
محل و شماره بازیابی: ۱۵۵۸۱۰
دیدگاهی دارید؟