0

 

انکیزیسیون در ایران


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

اَنکیزیسیون در ریشه بمعنی با پرس و جو سر از کاری در آوردن می باشد. پرس و جو یا بازجویی در دستگاه کشیشان در سده های میانه نه تنها برای شناسایی بلکه برای سرکوبی دگراندیشان بکار می رفت. در آغاز سده های میانه ، دستگاه کلیساهای کاتولیک بس استوار گردیده و نیرویش فزونی یافته بود.

در آن روزگار اندیشه ها و کردارهای چندی بود که از دیدگاه آن دستگاه ، بیدینی و « الحاد» بشمار می رفت. با پیدایش نشانه های الحاد و بدعت ، پاپ گریگوری نهم در سال ۱۲۳۱ م. برای بازداشت و محاکمه « از دین برگشتگان» ، دادگاهِ بازجوییِ باورهای کیشی برپا گردانید که بنام اَنکیزیسیون شناخته شد.
انکیزیسیون منتظر شکایتی نمی مانْد تا بکار پردازد بلکه وظیفه داشت خود ، ملحدان و بدعت گزاران را بیابد. انکیزیسیون مراحلی داشت. بیشتر به فردی که باو گمانِ از دین برگشتگی می رفت فرصت اعتراف و آمرزش خواهی داده می شد. کسی را که چنین نمی کرد به نزد بازجو برده ، با گواهِ گواهان یا بی آن ، بازجویی و محاکمه می شد. شکنجه نیز مجاز بود.
بفرد گناهکار ممکن بود کیفرهای گوناگونی همچون نماز و روزه اجباری ، بازداشت داراییها و زندان (حتا تا پایان عمر) داده شود. متهمی که از باور و سخن خود باز نمی گشت یا آنها که پس از محکومیت و پشیمانی نمودن به الحاد بازمی گشتند ممکن بود دستگاهِ کلیسا فرمانِ مرگشان دهد.
شناخته شده ترین انکیزیسیونها در ایتالیا ، فرانسه و اسپانیا و در مستعمره هاشان بود. اسپانیا انکیزیسیون سختگیرتری داشت. در دوره یکی از کشیشان شمارِ کسانی که بدستورِ انکیزیسیونِ او سوزانده شدند کمابیش ۲۰۰۰ تن بودند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

احمد کسروی

تعداد صفحات

142

حجم (مگ)

3.7

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟