1

 

باغهای بلورین خیال


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

باغهای بلورین خیال: قصه‌های عامیانه ایرانی

در مجموعه حاضر شانزده قصه عامیانه براساس طبقه بندی قصه‌های ایرانی اثر((اولریش مارتسولف )) گرد آمده است .

عناوین برخی قصه‌ها عبارت‌اند از:(( خسرو به گل چه کرد ، گل به خسرو چه کرد )) ، (( شاه عباس و چهار درویش )) ، (( خاله سوسکه )) ، (( پسر تاجر )) و (( قسمت )) .(( خسرو به گل چه کرد ، گل به خسرو چه کرد )) عنوان اولین داستان این مجموعه است که این گونه آغاز می‌شود :در روزگاران قدیم امیری دادگر بود .امیر، وزیری زیرک داشت که در امر کشورداری به او کمک می‌کرد . این امیر و وزیر هیچ فرزندی نداشتند .روزی درویش رهگذری اناری به امیر می‌دهد . او به امیر می‌گوید تا نصف انار را خودش و همسرش بخورد و نصف دیگر را به وزیر و زنش بدهد .امیر طبق گفته درویش عمل می‌کند .پس از مدتی وزیر و امیر هر دو صاحب پسری می‌گردند .

پسر امیر را (( گل )) و پسر وزیر را (( خسرو )) می‌نامند .پسرها بزرگ شده به سن شانزده سالگی می‌رسند .روزی (( گل )) تصویر (( دختر چهل گیس )) را در یکی از اتاق‌های قصر می‌بیند و عاشق او می‌شود .

(( گل )) و (( خسرو )) تصمیم می گیرند تا (( چهل گیس )) را پیدا کنند .هر دو به بهانه شکار از قصر خارج می‌شوند و … ۷۷C24101:: زنجیر عشق :: دراین داستان نویسنده ماجرای دختری به نام (( مهتا )) را باز می‌گوید .(( متها )) در میان خانواده‌ای ثروتمند زندگی می‌کند .

(( نرگس )) و پسرش (( حمید )) خدمتکار آن‌ها هستند .(( حمید )) به کمک پدر (( مهتا )) به دانشکده می‌رود .او و (( مهتا)) در یک دانشگاه تحصیل می‌کنند .(( حمید )) دل باخته (( مهتا )) ست ، ولی خود را مجاز به دوستی با او نمی‌داند .از طرفی (( مهتا )) نیز (( حمید )) را دوست دارد ، اما هیچ گاه علاقه خود را بروز نمی‌دهد .سرانجام یک شب آن دو اسرار قلبی خود را فاش می‌کنند .(( حمید )) که خود را شایسته (( مهتا )) نمی‌داند تصمیم می‌گیرد از خانه آن‌ها برود .در همین زمان پدر و مادر (( مهتا )) به مسافرت می‌روند.آن‌ها از (( حمید )) و مادرش می‌خواهند تا مراقب (( مهتا )) باشند .مدتی بعد پدر و مادر (( مهتا )) بر اثر سقوط هواپیما کشته می‌شوند.و …

توضیحات تکمیلی

نویسنده

به کوشش: خسرو صالحی

تعداد صفحات

140

حجم (مگ)

1.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌78-2379
سرشناسه صالحی‌، خسرو، –
عنوان و نام پدیدآور باغهای بلورین خیال‌: قصه‌های عامیانه ایرانی‌/ گردآوری و تحقیق خسرو صالحی‌
مشخصات نشر تهران‌: نشر مرکز، 1377.
مشخصات ظاهری ص 128
فروست (مجموعه فرهنگ و ادب عامیانه‌)
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت ص‌. ع‌. به‌انگلیسی‌:Khosrow salehi. crystaline gardens of the dream: Iranian folk, tales.
موضوع داستانهای کوتاه فارسی — قرن 14
رده بندی کنگره PIR8131/الف‌773ب‌2 1377
رده بندی دیویی 3فا8/62ی‌297ب 1377

دیدگاهی دارید؟