0

 

بررسی تطبیقی گویش کازرونی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

این کتاب نه به عنوان فرهنگ واژگان کازرونی، بلکه به عنوان اولین بررسی علمی و زبان‌شناسانه گویش کازرونی درخور اهمیت است.

در این کتاب ساختار، جایگاه و نسبت این گویش با دیگر گویش‌های شناخته‌شده به خوبی نشان داده شده است. این کتاب بر اساس اصول علمی زبان‌شناسی تدوین گردیده و ریشه‌شناسی بسیاری از واژگان زبان فارسی را نیز دربر می‌گیرد.

از آن‌جایی که وسایل ارتباط جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها و آموزش فراگیر در سطح کشور و نقد زبان فارسی رسمی در کلیۀ امور زندگی، امکان بقای گویش‌ها و زبان‌های محلی را روز به روز کم‌تر می‌کند، حداقل وظیفۀ زبان‌شناسان آن است که در راستای احیا و حفظ گویش‌ها و یا دست کم ثبت و ضبط آن‌ها کوشش به عمل آورند تا از نابودی واژگان و خصوصیات زبانی آن‌ها جلوگیری شود. زیرا که این امر می‌تواند نقش مهمی را در حفظ میراث فرهنگی، غنی‌سازی زبان فارسی، بازسازی و چگونگی تحول زبان‌های کهن به میانه و نو و حل بسیاری از مشکلات واژه‌سازی (به جای وام گرفتن واژه از زبان‌های دیگر) و دستوری زبان فارسی ایفا نماید.

موضوع اصلی این پژوهش، بررسی و شناخت اجمالی گویش کازرونی و مقایسه و تطبیق برخی از واژگان آن با زبان‌های دیگر به ویژه ایرانی باستان و فارسی میانه است. این گویش از گویش‌های مربوط به زبان‌های غربی ایرانی و از شاخۀ جنوبی آن است و امروزه در آن برخی از مشخصات و خصوصیات آوایی و واجی دورۀ فارسی میانه را می‌توان مشاهده نمود.

در این پژوهش ضمن معرفی موقعیت جغرافیایی و تاریخی مکان این گویش، دستگاه واجی و ساخت دستوری گویش مذکور بررسی شده است. بخش دیگری از این تحقیق متن واژه‌نامه خواهد بود که دربرگیرندۀ حدود ۲۷۰ واژۀ بررسی شده از گویش رسمی است. در این بخش، ریشۀ ابی و معادل‌یابی این واژگان در زبان‌های غیرایرانی و ایرانی میانه و کهن و نیز دیگر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی مورد توجه بوده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سیدهاشم خاتمی

تعداد صفحات

267

حجم (مگ)

2.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 1086523
سرشناسه خاتمی، هاشم، –
عنوان و نام پدیدآور بررسی تطبیقی گویش کازرونی/ تالیف هاشم خاتمی.
مشخصات نشر تهران: کازرونیه، 1386.
مشخصات ظاهری 264 ص.
فروست مجموعه آثار فارس پژوهی؛ 17.
وضعیت فهرست نویسی برون‌سپاری/فاپا
یادداشت پشت جلد به انگلیسی: S. Hashem khatami. Comparative study of …
یادداشت واژه‌نامه.
یادداشت کتابنامه: ص. 259 – 264؛ همچنین به صورت زیرنویس.
یادداشت نمایه.
موضوع کازرونی
رده بندی کنگره PIR3024/ک31خ2 1386
رده بندی دیویی 4فا9ج/005

دیدگاهی دارید؟