0

 

تاریخ روابط خارجی ایران


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب تاریخ روابط خارجی ایران (از ابتدای دوران صفویه تا پایان جنگ دوم جهانی)

کتاب حاضر به بررسی تاریخ روابط خارجی کشورمان از آغاز سلطنت صفوی تا سلطنت رضا شاه پهلوی می پردازد. این کتاب در نه فصل به تاریخ روابط خارجی ایران از زمان صفویه تا جنگ جهانی دوم و زمان استعفای رضا شاه پرداخته است.

فصل اول این کتاب شامل توضیحاتی در مورد دوران جنگ های ایران و عثمانی از قیام شاه اسماعیل صفوی تا معاهده صلح استانبول از سال های ۱۵۰۰ تا ۱۵۹۰ است.

در فصل دوم نویسنده به دوران شکوه و عظمت ایران از استرداد سرزمین های از دست رفته تا عهدنامه صلح قصرشیرین پرداخته است. فصل بعدی به دوران آرامش اختصاص یافته و تا سقوط اصفهان ادامه دارد.

در فصل چهارم اشاره به سقوط صفویه و استقرار قاجاریه دارد و دوران پرآشوب آن زمان را به تصویر کشیده است. فصل پنجم کتاب شامل دوران جنگ های ایران و روسیه از فتح تفلیس تا معاهده ترکمانچای است.

فصل های بعدی نیز به ترتیب دوران اختلافات ایران و انگلیس از شورش هرات تا معاهده صلح پاریس، دوران رقابت های استعماری از انتزاع ترکستان و بلوچستان تا قرارداد تقسیم ایران به مناطق نفوذ، دوران اشغال نظامی ایران از کودتای محمد علی شاه تا کودتای سوم اسفند را به تصویر کشیده است.

در فصل نهم که آخرین فصل این کتاب است تاریخ دوران پهلوی از زمامداری سردار سپه تا پایان جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۴۷ آورده شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

عبدالرضا هوشنگ مهدوی

تعداد صفحات

489

حجم (مگ)

9

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌75-8781
سرشناسه مهدوی‌، عبدالرضا‌هوشنگ‌،
عنوان و نام پدیدآور تاریخ روابط خارجی ایران‌: از ابتدای دوران صفویه تا پایان جنگ دوم جهانی ( 1500 – 1945 )/ تالیف عبدالرضا‌هوشنگ مهدوی‌.
مشخصات نشر تهران‌: امیرکبیر، 1375.
مشخصات ظاهری ز ، 476 ص.
یادداشت چاپ دوم: 1356.
یادداشت چاپ سوم: 1364.
یادداشت چاپ هفتم‌: 1379.
یادداشت چاپ هشتم‌: 1381.
یادداشت چاپ چهاردهم : 1388.
یادداشت چاپ هجدهم: 1392.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. 453- 458.
موضوع ایران — روابط خارجی– 907ق.– 1324
رده بندی کنگره DSR134/م‌9ت‌2 1375
رده بندی دیویی 327/55

دیدگاهی دارید؟