0

 

تاریخ علم کلام


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

نویسنده در این کتاب بر اساس اصول علمی و مبانی تحقیق به تاریخچه‌ی علم کلام عقلی می‌پردازد. ذکر عوامل و اسباب بروز اختلاف عقاید و آراء، ازدیاد فتاوی، میل به بدعت‌ها و بالاخره ظهور علم کلام از جمله مسائلی است که مورد توجه نویسنده بوده است.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کتاب به بحث گذاشته شده مساله‌ی قضا و قدر و عوامل پدید آمدن آن است. اما مقصود اصلی کتاب، علم کلام عقلی است که به طور مفصل توسط نویسنده تشریح شده است. نویسنده در ابتدا در باب علل پیدایش و تاریخ ظهور کلام، هم‌چنین وجه تسمیه‌ی آن بحث می‌کند، سپس درباره‌ مخالفت‌های شدیدی که فقها و محدثین یا علمای ظاهر نسبت به آن اظهار داشته‌اند، توضیحات مفصلی می‌دهد.
پس از این وارد سده چهارم هجری شده و از متکلمین آن قرن به اختصار سخن می‌گوید. نویسنده، سده‌ی پنجم هجری، یعنی پس از زوال عباسیان و روی کار آمدن ترکان و دیلمان را سده‌ی انحطاط و زوال علم کلام می‌داند. در دور دوم علم کلام (اشاعره) که شاخص آن غزالی است با شرح احوال و افکار امام ابوالحسن اشعری آغاز می‌شود. سپس اندیشه‌های غزالی، رازی و آمدی بررسی می‌شود.
نویسنده پس از ذکر مسائل کلامی مربوط به اشاعره، به فرقه‌ی ماتریدیه و فلسفه‌ی امام ماتریدی اشاره می‌کند. دور سوم علم کلام نیز دارای نمایندگانی است که نویسنده آرای برجسته‌ترین آن‌ها یعنی ابن رشد، ابن تمیه و شاه‌ ولی‌الله را ارزیابی می‌کند. در بخش دیگر کتاب افکار آن دسته از حکمای اسلامی تحلیل می‌شود که در اثبات مسائل مذهبی بر اصول فلسفه و تطبیق شریعت با منطق و حکمت مقامی تکیه دارند.
کسانی چون ابونصر فارابی، ابن سینا، ابن مسکویه، و شیخ اشراق در این دسته قرار می‌گیرند. مطالب بخش پایانی کتاب، نظری اجمالی است در علم کلام که به ارتباط یا عدم ارتباط علم کلام با تفکر یونانی و ویژگی‌های علم کلام در زمانه‌ی نویسنده اختصاص دارد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شبلی نعمانی

مترجم

سید محمد تقی فخر داعی گیلانی

تعداد صفحات

210

حجم (مگ)

5.2

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: محمد شبلی‌نعمانی
ناشر: اساطیر
مترجم: سیدمحمدتقی فخرداعی‌گیلانی
زبان: فارسی/عربی
رده‌بندی دیویی: 297.49
سال چاپ: 1386
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1200 نسخه
تعداد صفحات: 256
قطع و نوع جلد: وزیری (گالینگور)
شابک 10 رقمی: 9643313689
شابک 13 رقمی: 9789643313685

دیدگاهی دارید؟