0

 

تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران ۱ (صوتی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران جلد اول

در آغاز پیروزی مشروطه در سال ۱۲۸۵ خورشیدی دو حزب در ایران تشکیل گردید: مشروطه خواه و مستبد. اعیان و طبقۀ اول. طبقۀ سوم یعنی تودۀ مردم مستبد بودند و مشروطه خواهان را بی دین و انقلابی و هرج و مرج طلب می‌شمردند.

مشروطه خواهان هم که تعدادشان کم بود ولی بیش‌تر آنان از طبقۀ باسواد و روشن‌فکر بودند و می‌توان آنان را طبقۀ دوم نامید، مستبدان را جاهل و ارتجاعی و غارتگر می‌شمردند. اکثریت مردم ایران ارتجاعی و اقلیت مردم انقلابی و متجدد بودند و چون بعضی از علمای بزرگ با مشروطه و انقلاب موافقت کردند، سیاست انگلیس نیز محرمانه ‌از مشروطه حمایت می‌کرد و شاه نیز سیاستی عقلایی و درباریانی دانا نداشت، در سال ۱۳۲۴ ق مطابق ۱۲۸۵ ش اقلیت بر اکثریت مسلط گردید و تجدد بر ارتجاع پیروز شد و فرمان مشروطه ‌امضا گردید.

در آن زمان هر کس برخلاف آزادی عقیده و آزادی قلم، مجلس، حکومت ملی و قانون دم می‌زد و این اصول را خلاف دریافت و مخالف مصلحت کشور می شمرد، مرتجع و مستبد نامیده می‌شد و کم‌ترین مجازاتش این بود که‌ از کارهای مملکتی محروم و خانه‌نشین شود. رفته رفته مرتجعین حس کردند که مقاومت در برابر این قوۀ تازه و حزب نوظهور، فایده ندارد. بنابراین نخست ساکت شدند و بعد خود را داخل مشروطه خواهان کردند یعنی به‌احزاب سیاسی پیوستند.

در کتاب حاضر تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران در دورۀ احمدشاه قاجار تا انقراض سلسلۀ قاجاریه و سال‌های پس از آن توسط ملک‌الشعرای بهار در دو جلد به رشته تحریر درآمده‌ است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ملک الشعرای بهار

گوینده

پریوش زاهدی – مرجان جامی

حجم (مگ)

235

مدت زمان (دقیقه)

1100

دیدگاهی دارید؟