0

 

تاریخ مشروطیت به روایت اسناد


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب با ذکری از قیام عمومی مردم ایران علیه قرارداد رویتر آغاز می‌گردد. در همین بخش تلگراف میرزای شیرازی و ظل‌السلطان و آقا نجفی به شاه و لغو قرارداد از جانب شاه، زندگی و مرگ سید جمال‌الدین اسدآبادی بررسی می‌شود.

نویسنده در بخش بعدی برکناری امین‌السلطان و صدارت امین‌السلطان و سفر مظفرالدین شاه به اروپا را بررسی می‌کند. سپس زمامداری عین‌الدوله و مجازات بازرگانان قند و پایان زندگی مظفرالدین شاه ذکر می‌شود.

نویسنده، در بخش‌های بعدی سلطنت محمدعلی شاه، تبعید بهبهانی و طباطبایی، کناره‌گیری سردار اسعد، و درگذشت عضدالملک نایب السلطنه را تحلیل می‌کند. بخش عمده‌ای از مباحث به زندگی امین‌الدوله، مشیرالدوله نائینی، ظهیرالدوله، عبدالله بهبهانی، محمد طباطبایی، نورالله اصفهانی، صنیع‌الدوله، سعدالدوله، سردار اسعد بختیاری، سپهدار تنکابنی، احتشام‌السلطنه، ملک‌المتکلمین، سید جمال واعظ، تقی‌زاده و ستارخان و یپرم خان اختصاص دارد.

نویسنده، در ضمن ذکر آرای چهره‌های شاخص مشروطه به ویژگی‌های ظاهری آنها نیز توجه دارد. برای نمونه، او درباره یپرم خان می‌نویسد: “یپرم مردی لاغر و بلند قد گندمگون و رنگ پریده بود، نیمه ریشی کوتاه و پرپشت و ابروانی پر بر چهره وی سیاه افکنده بود.”

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ابراهیم صفایی

تعداد صفحات

805

حجم (مگ)

19.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: ابراهیم صفایی
ناشر: ایران یاران
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 955.075
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 3200 نسخه
تعداد صفحات: 840
قطع و نوع جلد: وزیری (گالینگور)
شابک 10 رقمی: 9649280774
شابک 13 رقمی: 9789649280776

دیدگاهی دارید؟