0

 

تاریخ پس از ظهور


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب تاریخ پس از ظهور نوشته‌ی محمد صدر سومین مجلّد از مجموعه «موسوعۀ الامام المهدی (عج)» به بررسی احادیث و روایات مربوط به بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) پرداخته و شرح وقایعى که هنگام ظهور امام مهدى (عج) و پس از استقرار دولت او ارائه داده است.

محمد صدر تاریخ پس از ظهور را، با نشانه‌های منتهی به ظهور آغاز کرده است و تا فرا رسیدن قیامت ادامه داده است. بخش اول این اثر، نشانه‌ها و مقدمات ظهور را شرح داده است، بخش دوم مربوط به حوادث قیام و برپایی حکومت تا وفات حضرت مهدی (ع) و بخش سوم این کتاب به جهان پس از مهدی (عج) اشاره خواهد کرد.

نویسنده به دستاوردهای قیام حضرت مهدی (عج) در حکومت جهانی ایشان به تفصیل پرداخته است و به جز ذکر روایات امامیان، به ذکر روایات اهل سنت نیز اشاره‌ کرده است. در نهایت، دست به مقایسه‌ی احادیث و بررسی صحت هر یک زده که در این بین، می‌توان بررسی علل ضعف روایاتی که به شهادت امام زمان (عج) اشاره می‌کنند را نیز مشاهده کرد.

پرداختن به تاریخ ظهور همان‌قدر که جالب و توجه و مهم است، پر چالش و آکنده از ندانستنی‌هاست. زیرا تنها منبع فهم آن روایات اسلامی است که تنها به گشودن روزنه‌ای محدود در برابر دیدگاه ما بسنده کرده و فقط خطوطی کلّی از بهشت پس از ظهور را ترسیم نموده است.

این روایات که در اغلب موارد، مشکلاتی از قبیل: نمادین و رمزی بودن، کلّی‌گویی، وجود گسست در نقل زنجیره حوادث و… دارند، در طول قرون گذشته، عالمانی که در زمینه ظهور و رویدادهای پس از آن قلم زده‌اند، جز ثبت و ضبط روایات تقریباً کار دیگری نکرده‌اند؛ چه رسد بدان که کتابی مستقل در این باب بنگارند.

از ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به دسته‌بندی منظّم روایات معتبر و مورد اتّفاق و متواتر بین شیعه و سنّی، بحث و بررسی درباره آن‌ها و افزون تأویلات و تصحیحات جدید اشاره کرد. مؤلّف شهید در بررسی زندگی حضرت صاحب‌الامر (عج) به سیره عملی، جنبه‌های تاریخی و تحوّلات اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار نیز توجّهی ویژه داشته است. همچنین سعی نموده که مطالب صرفاً جنبه نقلی پیدا نکند بلکه در چشم‌اندازی منطقی و عقلی و قابل اثبات و پذیرش، از حیث تاریخی هم مورد توجّه و پژوهش قرار گیرد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سیدمحمد صدر

مترجم

حسن سجادی‌پور

تعداد صفحات

549

حجم (مگ)

29.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌84-18160
سرشناسه صدر، سیدمحمد، – م.
عنوان قراردادی تاریخ ما بعدالظهور .فارسی
عنوان و نام پدیدآور تاریخ پس از ظهور / نویسنده محمد صدر ؛ ترجمه حسن سجادی‌پور.
مشخصات نشر تهران : موعود عصر (عج‌)، 1389.
مشخصات ظاهری 574 ص.
وضعیت فهرست نویسی فاپا (چاپ سوم)
یادداشت چاپ اول : 1384( فیپا ).
یادداشت چاپ سوم.
یادداشت کتابنامه : ص. [ 573 ] – 574 ؛ همچنین به صورت زیرنویس.
موضوع محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم‌، 255ق
موضوع دولت جهانی
موضوع حکومت دینی
موضوع مهدویت
موضوع آخر الزمان
شناسه افزوده سجادی‌پور، حسن‌، مترجم
رده بندی کنگره BP51/35/ص‌4ت‌2041 1388
رده بندی دیویی 297/959

دیدگاهی دارید؟